در سیف کتی دلی از عزا درآر!

به گزارش میهن دی ال، خبرنگاران: سیف کتی روستایی زیبا و بهشت آیین واقع در پانزده کیلومتری شهرستان قائم شهر مازندران است. روستایی که به مدد طبیعت سخاوتمندش با جشنواره های خوشمزه میزبان گردشگران است.

در سیف کتی دلی از عزا درآر!

به گزارش خبرنگاران ، پیشینه روستا به درستی معین نیست اما منابع موجود و آثار زندگی کشف شده، قدمت آن را به سه هزار سال قبل می رساند. وجود سرشاخه های سیاهرود در این دیار، گواه زندگی از سال های بسیار دور در این خطه از سرزمین طبرستان است. مردم منطقه مطابق آنچه که از پیران و گذشتگان خود به یاد دارند، بر این باورند که قبر ایرج پادشاه اسطوره ای ایران کهن که در شاهنامه از آن یاد شده، در نزدیکی قبرستان فعلی این روستا وجود دارد. در سال های نه چندان دور، به دلیل حفاری های غیرمجاز به وسیله سارقان آثار تاریخی، تمام آثار مربوط به این روایت از بین رفته و مبدل به افسانه ای شده است.

راز نام سیف کتی

روستای سیف کتی از دو بخش سیف و کتی تشکیل شده است. در خصوص پیشینه نام این روستا دو روایت وجود دارد.

طبق روایت اول سیف به معنای شمشیر است که در زبان عربی با کتی به معنای تپه در زبان مازنی ترکیب شده و این نام بر روستا نهاده شده است. این روستا بر روی تپه های مرتفع و مختلفی قرار داشت که به شکل شمشیر در حد فاصل جنگل و رودخانه امتداد داشته و دارد؛ شاید این یکی از دلیل های نامگذاری این روستا باشد.

اما روایت دوم می گوید در سال های گذشته شاعر و نویسنده صاحب نام این روستا مرحوم احمد طیبی که آوازه شعرها و سروده هایش در سراسر دیار علویان پیچیده، تحقیق و پژوهش گسترده ای در خصوص نام روستای سیف کتی انجام داده است. وی بر اساس مشاهدات، باورها و اعتقادات کهنسالان منطقه و بعلاوه با مطالعه کتاب نیما به این نتیجه رسید که سف یا سیف از کلمه سیب آورده شده است. محتمل است سیف کتی در گذشته روستایی پر از درختان سیب بوده که بر بالای تپه ای مرتفع بنا شده بود. با وجود درخت های سیب وحشی دور از تصور نیست، نامگذاری این روستا به نام تپه سیب یا سیف کتی! در دل انبوه جنگل های سیف کتی درختان سیب وحشی، گلابی وحشی، تلکا، ازگیل و آلوچه جنگلی به وفور یافت می گردد که می توانندتایید نماینده این نظریه باشد.

در سیف کتی دلی از عزا درآر!

روستای سیف کتی به جشنواره های متنوعش معروف است . اصالت و گنجینه غنی آیین ها و آداب و رسوم و سخاوت طبیعت این روستا ظرفیت ویژه برای برگزاری جشنواره ها برای جذب گردشگر است.

جشنواره تمشک با سبدهای حصیری پر بر سر دختران با لباس محلی؛ جلوه و بازارچه کیک ومربا وشربت و دیگر فرآورده مرتبط به تمشک و عطر آش دوغ محلی، آش ترش، آش گزنه و شیرینی های محلی از خاطرات خوشمزه گردشگران جشنواره تمشک این روستا است.

روستای سیف کتی از معدود روستاهایی است که هنوز به روش سنتی و دستی؛ فرآورده های نیشکر را استخراج می نماید. حفظ شیوه های سنتی باعث شده تا در زمان برداشت نیشکر(اواخر دی ماه) و مراحل تهیه شکر سرخ مازندران، علاقمندان زیادی جذب این خطه سرسبز شوند و حلاوت جشنواره نیشکر را بچشند.

لبخند طبیعت

درختان بلند افرا، انجیلی (دمیر آغاجی)، ممرز، بلوط، کراد، ازگیل، آلوچه ها و خرمالوهای جنگلی، سیب های وحشی و… روی تپه های سبز تابلویی بی نظیر از طبیعت رویایی مازندران است.. از منطقه ها جنگلی این منطقه که روستای سیف کتی را در دل خود جای داده، می توان به جنگل نسوم، جنگل کند بن، جنگل لتلار، جنگل بایی کتی،جنگل سرخجار،جنگل مسرک وجنگل الشدون اشاره نمود که جزو بکرترین و منحصر به فردترین، تفرجگاه های مسافرانی که در پی جاهای دنج هستند؛ محسوب می شوند. بعضی از این منطقه ها به رودخانه و چشمه های روستا مشرف هستند که باعث شده زیبایی آنها در کنار هم دو چندان گردد. در جنگل های بالا دست می توانید به ملاقات دامداران بروید و از محصولات شان خریداری نموده و از خوردن شیر گرم، ماست، پنیر محلی ودوغ تازه در زیر سایه درختان سرسبز با هوای مطبوع لذت ببرید.

مرداب خزه ای کندبن

یکی از جاذبه های سیف کتی مرداب خزه ای کندبن در قسمت جنوبی روستای سیف کتی قرار گرفته است. این مرداب در جنگل سرشار از حس زندگی کندبن آرمیده است و یک کیلومتری با مرکز روستا فاصله دارد. زمانی آب مرداب، بسیار زیاد بود اما در حال حاضر به خاطر رانش زمین و کاهش بارندگی؛ به برکه ای جدا افتاده از دریا می ماند. در اطراف مرداب درختان انجیری و ممرز رخ نمایی نموده و گل های بنفشه وحشی به همراه پونه های وحشی، عطر و بوی دیگری به مرداب داده اند. بعضی از بومی های منطقه، در ایام تعطیل برای گردش به این منطقه زیبا می آیند.

غار مخوف

در نزدیکی زار زار چشمه غار سنگی طبیعی و بکری وجود دارد که دسترسی به آن کمی سخت است. غار مخوفی که مردم منطقه به شدت از آن دوری می نمایند و معتقدند که این غار پلنگ کلی یا خانه پلنگ است. چند نفری تا دهانه غار رفته اند، اما کسی تا کنون این غار را کشف، ننموده است. شاید با کاوش های باستان شناسی و غارنوردی، اطلاعات زیادی درباره مردم این منطقه به خصوص گذشته شان به دست آید.

سیف کتی مهد چشمه های خروشان

سیف کتی را می تواند مهد چشمه های خروشان نامید چرا که در این روستای کوچک چندین چشمه زلال وجود دارد که از گذشته تا امروز به عنوان آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدای روستا چشمه ای به نام چشمه سر خودنمایی می نماید که در گذشته به عنوان آب آشامیدنی کاربرد بیشتری داشته است. درحال حاضر این چشمه به یکی از سرشاخه های سیاهرود متصل شده است. در طول مسیر اتصال به سیاهرود، کشاورزان روستا با کندن چاله هایی، آب را به سمت زمین هایشان راهنمایی نموده اند تا بتوانند درختان مرکبات خود را بدین طریق آبیاری نمایند. در حاشیه این روستا علاوه بر چشمه های فراوان، دو رودخانه کندبن و سرخجار درکا جاری است که روح زندگی را در پیکره این دیار زمزمه می نماید و همنوا با بلبلان شاخسارهای تپه ها؛ طراحی زیبایی را از خلقت این منطقه خاص تداعی نموده است. مردم روستا می گویند آب رودخانه کندبن را از گذشته تا به امروز برای درست کردن چای استفاده می نمایند و معتقدند در هیچ کجای ایران، چنین طعم چایی پیدا نمی گردد! این دو رود در پایین دست، باهم یکی شده و بعد از طی مسافتی به سیاهرود همواره خروشان متصل شده و همنوا با او راهی دریای خزر می شوند.

عیسی چشمه و عباس چشمه

این چشمه در قسمت جنوبی روستا و در دل منطقه جنگلی نسوم قرار گرفته است. آب عیسی چشمه در قدیم قابل خوردن بود و در گرمای تابستان بسیار سرد و گواراست. این روزها کسی از آب این چشمه نمی نوشد و برای مصارف گندم زارهای اطرف روستا استفاده می گردد.عباس چشمه در قسمت شمالی روستای سیف کتی و در حاشیه جنگل بایی کتی قرار گرفته است. آب این چشمه قابل خوردن است و در ادامه مسیرش برای بهره برداری زمین های کشاورزی، مورد استفاده قرار می گیرد. در نزدیک این چشمه، کلبه جنگلی گالش ها یا همان دامداران قرار گرفته است. شما می توانید علاوه بر لذت بردن از چشمه و فضای بکر جنگلی این منطقه، به منزل گالش رفته و دمی همنشین نوای نی شوید. می توانید از این کلبه ها دوغ و ماست محلی خریداری کنید.

زار زار چشمه

مردم روستای سیف کتی در گذشته از زار زار چشمه برای درمان بعضی بیماری های پوستی و دم کردن چای با طعم متفاوت استفاده می کردند. این روزها به دلیل رانش زمین منطقه بر اثر حفاری های غیرمجاز، مسیر چشمه تغییر نموده و آب آن تقریبا راکد شده است. اما تماشا آن خالی از لطف نیست.

واو چشمه

واو چشمه از گذشته های بسیار دور، در حاشیه روستای سیف کتی می جوشد. با وجود گذشت سال ها، هنوز مردم منطقه در تابستان از آب خنک و گوارای این چشمه، برای آشامیدن استفاده می نمایند.

هلی یک چشمه

این چشمه در منطقه جنگلی بایی کتی قرار گرفته است و مکانی بسیار زیبا برای گذراندن اوقات مسافران و علاقمندان به طبیعت گردی است. آب این چشمه بسیار زلال و گوارا است و قابل خوردن است. می توانید تجربه یک چای آتشین در این منطقه را به همراه سیب زمینی زغالی را کنار چشمه تجربه کنید.

بچا او

چشمه بچا او در جنگل های بالا دست، روستای سیف کتی قرار گرفته است. بعد از قوس و پیچ فراوان در انتهای مسیرش، رودخانه سرخجار درکا را در آغوش کشیده و راهی دریا می گردد. این چشمه در منطقه جنگلی، سرخجار قرار گرفته و با خروشش، باعث شده تا زیبایی این منطقه جنگلی، دوچندان گردد.

الشدون قنات

ریش سپیدان روستا می گویند: الشدون قنات، بالای 500 تا 600 سال قدمت دارد.همه معتقدند در قدیم و گذشته های بسیار دور محل فعلی چشمه، قنات عمیقی قرار داشته که آب شرب مردم منطقه را تامین می کرد. در حال حاضر الشدون قنات از زیر درخت افرای خسته ای بیرون جهیده و به آرامی راهش را در دل جنگل های بالادست پیدا نموده است. جنگل منحصر به فردی که به خاطر زیبایی اش، مردم زیادی را در آخر هر هفته و ایام تعطیل به سمت خودش می کشاند. حتی اهالی روستا هم برای گردش و سرگرمی، به جای رفتن به منطقه ها دیگر شمال کشور، به این جنگل می آیند و دمی در کنار چشمه الشدون قنات و زیر سایه های افراهای سر به فلک کشیده، به استراحت و سرگرمی می پردازند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1490

به "در سیف کتی دلی از عزا درآر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سیف کتی دلی از عزا درآر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید