دایره همه چیز را اداره می کند

به گزارش میهن دی ال، خبرنگاران- دایره The Circle، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و درام به نویسندگی و کارگردانی جیمز پانسولتِ آمریکایی است که در سال 2017 بر پایه رمانی با همین نام نوشته دیو اگرز، ساخته شد. این فیلم که تام هنکس و اِما واتسون، نقش های اصلی آن را بازی می کنند، نخستین بار 26 آوریل 2017 در جشنواره فیلم ترایبکا به نمایش درآمد و دو روز بعد از سوی اروپاکورپ و اس تی ایکس اینترتینمنت در آمریکا اکران شد. هزینه تولید این فیلم 18 میلیون دلار بوده و در گیشه 33.9 میلیون دلار فروش داشت.

دایره همه چیز را اداره می کند

داستان فیلم از این قرار است که یک کارمند جوان تکنولوژی (اما واتسون) شغلی در یک شرکت قدرتمند اینترنتی پیدا می کند و به سرعت در این شرکت به مدارج بالا می رسد و به زودی خودش را در یک شرایط خطرناک در مسئله حریم خصوصی، آزادی و نظارت می بیند. او متوجه می شود که تصمیمات و اعمال او در این سِمت چه تأثیری بر آینده بشریت خواهد داشت.

آیا دایره، افشاگر پشت پرده فعالیت های گوگل است؟

شباهت هایی بین شرکت Circle در این فیلم و شرکت معروف Google وجود دارد؛ اسم هر دو شرکت شش حرفی است، اسم هر دو با حروف le سرانجام می پذیرد، شکل C و G که به عنوان لوگو هر دو شرکت (یکی در فیلم و دیگری در واقعیت) استفاده می شود، شباهت زیادی دارند، هر دو شرکت تعداد فراوانی دوربین در نقاط مختلف دنیا دارند که پیوسته در حال جمع آوری اطلاعات از مردم بدون اطلاع آن ها هستند و ... . این شباهت ها باعث شده تا بعضی براین عقیده باشند که فیلم دایره در نقد عملکرد مهیب شرکت گوگل برای جمع آوری و کنترل همه داده های دنیا ساخته شده است.

مروری کوتاه بر رمان The Circle اثر دیو اگرز

دایره همه چیز را اداره می کند؛ همه فعالیت های اینترنتی شما در مکانی ساده، امن و دیده شدنی اداره می شود. جای تعجب نیست که اکنون، قدرتمندترین و تأثیرگذارترین شرکت در دنیا است.

زمانی که Mae Holland در قوی ترین شرکت اینترنتی دنیا یعنی Circle استخدام می شود، حس می کند که فرصتی فوق العاده به او داده شده و بخت با او یار بوده است. شرکت بزرگ Circle تمام ایمیل های شخصی کابران، رسانه ها و حساب های بانکی را در خود جای داده که همین امر عصر جدیدی از پیشرفت را به وجود آورده است. Mae با فضای زیبای اداره، نهارخوری های مجلل، خوابگاهای شیک برای شیفت شب به هیجان آمده است. مهمانی های بزرگ، خواننده های معروفی که هرشب به آنجا می آیند، افراد معروف و حتی آکواریومی که ماهی های نادر در آن زندگی می کنند، همه و همه طعم جدیدی به زندگی او بخشیده اند.

قهرمان جوان این کتاب، نمی تواند باور کند که در چنین شرکت بزرگ و فوق العاده ای کار می کند، ولی آیا همه چیز همینگونه است یا روی دیگری برای این سکه براق و به ظاهر قشنگ نیز وجود دارد؟ هرچه بیشتر آرمان ها و آرزوهایش با آرمان و اهداف دایره هماهنگ می شود، بیشتر به حقیقت تلخی در قلب سازمانی پی می برد که تلاش دارد دنیایی نو بسازد.

رمانی که در ابتدا براساس ایده ها و آرزوهای یک دختر جوان پیش می رفت، در ادامه تبدیل به داستانی عجیب می شود که پرسش هایی اساسی درباره خاطرت، حریم شخصی، دموکراسی و محدودیت های دانش بشر مطرح می کند.

آشنایی با نویسنده رمان دایره

دیو اگرز، متولد 12 مارس 1970 در بوستون، نویسنده، رمان نویس، ویراستار و فیلم نامه نویس آمریکایی که جوایزی همچون مدیسی، ایمپک دوبلین و جایزه کتاب لس آنجلس تایمز را نیز در کارنامه ادبی خود دارد. اگرز علاوه بر نویسندگی، مؤسس مجله مک سوئینیز است.

بخشی از ترجمه فارسی کتابِ دیو اگرز

رمان دایره در ایران با ترجمه فروغ تالو صمدی از سوی انتشارات درّ دانش بهمن، چاپ و راهی بازار نشر شده است. در بخشی از متن ترجمه فارسی این کتاب می خوانیم: در یک دوشنبه آفتابی ماه ژوئن، مِی جلوی در اصلی ایستاد، درست جایی که نشان تجاری شرکت بر شیشه ای بالای سرش قرار داشت. شرکت کمتر از شش سال می شد که تأسیس شده بود، با وجود این، نام و نشان تجاری آن، جزو شناخته شده ترین نام ها در دنیا بود. بیشتر از ده هزار نفر در اینجا، یعنی ساختمان مرکزی مشغول به کار بودند. اما دایره دفاتری نیز در اقص نقاط دنیا داشت و هر هفته صدها ذهن جوان برتر را استخدام می کرد. چهار سال بود که در رأی گیری به عنوان تحسین شده ترین شرکت دنیا انتخاب می شد. اگر به خاطر آنی نبود، مِی حتی تصورش را نیز نمی کرد که در چنین مکانی امکان کار کردن داشته باشد...

مِی درِ بزرگ و سنگین را باز کرد. تالار پیش رو به درازای میدان رژه و ارتفاع کلیسای جامع بود. بالای سرش در چهار طبقه، دفترهایی قرار داشت که دیوارهای شیشه ای داشتند. با کمی سرگیجه به پایین نگاه کرد و در سطح شیشه ای بی خش، بازتاب تصویر خودش را دید که نگران به نظر می رسید.

پشت سرش حضور کسی را احساس کرد و به لب هایش حالتی مانند لبخند داد.

شما باید مِی باشید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 972

به "دایره همه چیز را اداره می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دایره همه چیز را اداره می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید