خبرنگاران رسیدگی به پرونده 13 هزار مدعی مصدومیت شیمیایی سردشت شروع شد

به گزارش میهن دی ال، مهاباد- خبرنگاران- با حضور مدیران کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران و مصدومان شیمیایی کشور و جمعی از مسوولان استانی طی نشست تخصصی در سالن اجتماعات فرمانداری سردشت رسیدگی به پرونده 13 هزار مدعی مصدومیت شیمیایی شروع و مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

خبرنگاران رسیدگی به پرونده 13 هزار مدعی مصدومیت شیمیایی سردشت شروع شد

به گزارش خبرنگاران، فرماندار سردشت در این نشست گفت: بمباران شیمیایی این شهرستان در هفتم تیرماه سال 1366 توسط رژیم بعثی عراق و استکبار و ایادی آن سند مظلومیت جمهوری اسلامی ایران است.

اقصی نخشی پور اضافه نمود: متاسفانه بمباران شیمیایی سردشت خسارات جبران ناپذیری را بر این شهرستان برجای گذاشت و یک فاجعه انسانی در سطح بین الملل را رقم زد.

فرماندار سردشت اظهار کرد: بر اثر این بمباران هزار و 560 نفر که از این تعداد 500 نفر آن زن و مابقی مرد بودند مصدوم شده و 119 نفر نیز به درجه رفیع شهادت نایل آمدند که این تعداد از مصدومین تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و اکنون نیز بیش از 13 هزار نفر دیگر مدعی مصدومیت شیمیایی هستند.

وی افزود: این جلسه نیز با پیگیری های به عمل آمده جهت آنالیز و رسیدگی به پرونده های این تعداد از مصدومان مدعی به عنوان مهمترین مطالبات مردم این شهرستان با حضور مقامات کشوری و استانی تشکیل شده است.

نماینده مردم شهرستان های سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بیشترین مراجعات و مطالبات مردمی درخواست رسیدگی به پرونده مصدومین و جانبازان شیمیایی بوده است.

کمال حسین پور اضافه نمود: با توجه به اینکه از سال 1394 به بعد کمیسیون پزشکی برای مصدومان مدعی تشکیل نشده است این احتیاج بسیار احساس می شد.

وی گفت: راه اندازی یک شعبه از بانک و بیمه دی ، تخصیص قسمتی از درآمدهای مرزی به جانبازان و ایثارگران، تامین دارو، رسیدگی به داروخانه ها و پزشکان، تعویض و تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی به وسایل پزشکی جدید، پرداخت تسهیلات ازدواج و بیمه های عمر ایثارگران، پیگیری واگذاری انشعابات برق ، گاز و آب برای جانبازان زیر 25 درصد ، پیگیری خرید زمین جانبازان که هنوز تحویل داده نشده و استخدام ایثارگران و جانبازان از مهمترین مطالبات جانبازان و ایثارگران شهرستان سردشت است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی نیز در ادامه گفت: رسیدگی به مسائل و مطالبات مصدومین و جانبازان از وظایف ذاتی بنیاد شهید است و قطعا رسیدگی به درخواست مدعیان مصدومیت شیمیایی با نظارت دقیق پزشکان و متخصصان امر صورت خواهد گرفت.

مهدی فعال با بیان اینکه هر شخص مدعی که استحقاق داشته باشد شناسایی خواهد شد اضافه نمود: متولیان امر در ارزیابی و شناسایی این افراد با دقت کافی کوشش خواهند کرد تا سازوکار رسیدگی به پرونده ها به طور کامل انجام بگیرد.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست گفت: با کلیه ظرفیت و نیروها برای انتها رسیدن پرونده های مصدومان شیمیایی پای کار بوده و آماده هرگونه همکاری در این راستا هستیم.

حمیدرضا حبیب اللهی اضافه نمود : از سال 1380 به بعد با تشکیل کمیسیون های پزشکی بیش از 12 هزار معاینه اجرا شده که برای بیش از هزار 500 نفر نیز پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد متقاضیان زیاد است بایستی لیست 500 نفره ای توسط ستاد شهرستان جهت ارزیابی و شناسایی، احراز و تعیین شده و سپس به کمیسیون معرفی شوند تا کمیسیون نیز در سریعترین زمان ممکن به پرونده های ارسالی توسط ستاد رسیدگی پیگیری کند.

وی اضافه نمود: متقاضیانی که دارای مدارکی مسجل هستند و تا به امروز به پرونده آنان رسیدگی نشده بایستی در اولویت کاری ستاد شهرستان قرار بگیرد.

شهر مرزی سردشت به عنوان نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در دنیا در هفتم تیر سال 1366 مورد هدف بمباران شیمیایی هواپیماهای رژیم بعث صدام نهاده شد.

در این تهاجم شیمیایی فجیع و وحشتناک 119 نفر شهید و پنج هزار نیز مصدوم شدند؛ هنوز پس از گذشت سال ها از جنگ تحمیلی، آثار مخرب این جنایت بر چهره مردم مظلوم سردشت آشکار و عیان است.

شهرستان مرزی سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با کشور عراق دارای 100 کیلومتر مرز مشترک است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 753

به "خبرنگاران رسیدگی به پرونده 13 هزار مدعی مصدومیت شیمیایی سردشت شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رسیدگی به پرونده 13 هزار مدعی مصدومیت شیمیایی سردشت شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید