تمرین فوق العاده برای غلبه بر حسادت

به گزارش میهن دی ال، انسانها وقتی معمولاً یکدیگر را به حسادت متهم می نمایند زیر بار نمی فرایند که خودشان هم چنین حسی را تجربه می نمایند. مثلا از ارتقای شغلی همکاران گرفته تا ماشین جدید همسایه...اما چه طور می توان حسادت را از خود دور کرد؟

تمرین فوق العاده برای غلبه بر حسادت

چگونه می توان حس حسادت ناشی از موفقیت دیگران را متوقف کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، شما می توانید در خصوص واکنش یک فرد، در قبال مسروری و موفقیت بقیه افراد، شرح بدهید ؛ برای بسیاری از ما، به نظر می رسد در قبال اینکه بقیه افراد کارها را نسبت به ما در زندگیشان بهتر انجام میدهند، ما به مخاطره می افتیم. برای ما سخت است که برای آنها مسرور شویم، اما در عوض احساس حسادت و غبطه خوردن در ما به وجود می آید. حسادت ،یک نوع محافظت از خود است و ما می توانیم بر تمام انواع موفقیت ها حسادت کنیم، صرفا به این دلیل که ما هنوز در زندگی خود به آنها دست نیافته ایم.

بر اساس یک مطالعه، احساس حسادت و غبطه خوردن، به ویژه برای کسانی که زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر صرف می نمایند، بسیار قوی و زیاد است.ما امروزه در یک دنیای بسیار حسود زندگی میکنیم و به نظر می رسد هر موفقیت و خوشبختی افراد مورد آنالیز و تحسین قرار گرفته می گردد، چه در خصوص ورزشکاران، و یا نوازندگان، و یا بازیگران و یا هر نوع افرادمشهور دیگر بعضی از مواقع ،برای ما سخت است که متنفر نباشیم ، بعضی از روانشناسان حتی می گویند ما مشغول تجربه احساساتی مانند حسادت و غبطه خوردن هستیم به عنوان یک پاسخ طبیعی در خصوص شرایط اجتماعی درک شده در رتبه بندی اجتماعی هستیم. اما یک کلید وجود دارد و در نهایت یک درک و آن هم قضاوت شماست ،که خودتان نسبت به شخص دیگری انجام میدهید و با اینکه، حسادت ممکن است پاسخ طبیعی بسیاری از مردم باشد، اما لزوما سالم و سودمند نیست.

هدایت های سالم، برای کاهش حسادت به دیگران

حسادت را بپذیر :

حسادت طبیعی است ، حسادت، اتفاق می افتد پس در خصوص احساساتتان صادق باشید. صادقانه بگویید که کمی احساس حسادت، زمان هایی که می بینند مردم کارهایی را انجام می دهند که شما آرزو میکنید که ای کاش شما هم میتوانستید،می کنید.

سعی کنید از مقایسه خودتان با دیگران پرهیز کنید:

به خودتان یادآوری کنید، که هر شخصی در راه متفاوتی از زندگی واقع شده است همه ما بعضی نقاط قوت و ضعف داریم، اما آنها ما را به عنوان یک فرد کامل تعریف نمی نمایند.ارزش خودتان را بدون احتیاج به احساس فزونی به کسی ببینید.

حسادت را به عنوان حسی الهام بخش بدانید :

حقیقت این است که ،شما به شدت احساس قدرت می کنید، زیرا کسی کاری را انجام داده که شما نتوانسته اید که می تواند حسادت را به همراه داشته باشد، اما می تواند الهام بخش و انگیزه بخش نیز باشد. به جای تحقیر کردن کارهای بقیه، با خودت فکر کن که اگر آنها توانسته اند انجام دهند، من هم می توانم!

موفقیت مردم را مورد تعریف و تمجید قرار دهید:

تعریف کردن از موفقیت افراد را به یک عادت تبدیل کن، حتی اگر آنها را دوست ندارید با آنها جشن بگیرید و از مسروری آنها، مسرور شوید. این کار بسیار سالم تر است و استرس خیلی کمتری دارد ،نسبت به متنفر بودن.

هدایت برای غلبه بر حسادت در یک تمرین 6 روزه:

روز اول :اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

واقع بین باشید و درباره احساس حسادت در وجودتان به درستی قضاوت کنید. برای بیشتر افراد حسادت مقطعی و زودگذر است اما گاهی اوقات آنقدر شدید می گردد که شادی و نشاط زندگی را نابود می نماید پس برای جلوگیری از نابودی سعی در تقویت اعتماد به نفس خود داشته باشید.

روز دوم:قابلت های خود را بشناسید:

بعد از تقویت اعتماد به نفس خودتان را از گذشته بیشتر دوست داشته باشید و به خود ارزش قائل شوید. با کمی فکر کردن حتما می توانید خودتان را بهتر بشناسید و توانایی های تان را به اوج برسانید.

روز سوم :به خوشبختی خود اعتراف کنید

کارشناسان می گویند حتی اگر تصور می کنید همای سعادت روی شانه های یکی از نزدیکان تان نشسته، باز هم نمی توانید به طور قاطع بگویید او کاملا خوشبخت است. خوشبختی واژه ای است که خیلی از ما برای داشتن آن به دیگران حسادت می کنیم در حالیکه باید بدانیم بدون حسادت به دیگران هم می گردد خوشبخت بود.

روز چهارم :مقایسه کردن هرگز!

هرگز و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون این کار حسادت شما را تقویت می نماید . همواره شرایط را با توجه به استعداد و توانایی های خودتان بسنجید و از اینکه شبیه دیگری نیستید، ناراحت نباشید و بهتر است به جای مقایسه به نیروی درون تان اعتماد کنید و حسرت به دل زندگی دیگران نباشید.

روز پنجم :شکرگزار باشید

از پدر و مادر بزرگها بارها شنیده ایم که باید قدر نعمت ها و داشته های تان را بدانید و همواره شکرگزار باشید و اگر در زندگی چیزی را به دست نیاورده اید شاید به اندازه کافی کوشش ننموده اید ، باید بدانید که به هر حال حس حسادت سودی برای شما ندارد.

روز ششم :ایده آل هایتان را بازنگری کنید

ممکن است دلیل و ریشه حس حسادت شما نارضایتی از شرایط موجود باشد ، ممکن است شرایط ایده آلی را در ذهن تان تعریف نموده باشید و چون به آن نمی رسید،به افرادی که ایده آل های شما را دارند، حسادت کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 600

به "تمرین فوق العاده برای غلبه بر حسادت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرین فوق العاده برای غلبه بر حسادت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید