تور فرانسه ارزان: تماشاخانه نیم، بدل کلوسئوم در فرانسه

به گزارش میهن دی ال، اگرچه پاریس مهمترین شهر فرانسه است، اما تماشاخانه نیم (Arena of Nîmes) یکی از مهمترین و مجذوب نماینده ترین جاذبه های گردشگری تور فرانسه به شمار می رود. وجود این تماشاخانه یا آمفی تئاتر باستانی، نشانگر تاریخ غنی و طولانی کشور فرانسه است و سالانه افراد متعددی برای بازدید از آن، به جنوب فرانسه سفر می نمایند.

تور فرانسه ارزان: تماشاخانه نیم، بدل کلوسئوم در فرانسه

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، شما نیز با این تماشاخانه در نیم فرانسه بیشتر آشنا خواهید شد.

موقعیت تماشاخانه نیم

احتمالا متوجه شدید که این تماشاخانه در نیم فرانسه واقع شده است، پس ابتدا بهتر است که با شهر نیم بیشتر آشنا شویم.

نیم (Nîmes) شهری در جنوب فرانسه است که در استان اکسیتنی (Occitanie) و شهرستان گارد (Gard) واقع شده است. شهر نیم بین دریای مدیترانه (Mediterranean Sea) و رشته کوه سه ون (Cévennes) واقع شده است و شاید بتواند آب و هوای آن را با شمال ایران مقایسه کرد. البته باید توجه داشت که شهر نیم یکی از گرمترین شهرهای فرانسه است و مقدار بارش باران و رطوبت هوای آن از دیگر شهرهای مدیترانه های فرانسه بیشتر است.

شهر نیم به منطقه ساحلی فرنچ ریویرا (French Riviera) نزدیک است و شاید به همین علت، کمی تحت سایه محبوبیت این منطقه مشهور قرار گرفته است. این شهر در حال حاضر و طبق آخرین آنالیز های صورت گرفته، بیشتر از 150 هزار نفر جمعیت دارد.

اما بد نیست بدانید که اگرچه نیم امروزه شهر چندان بزرگی نیست، اما این شهر تاریخی بسیار طولانی و غنی دارد و در گذشته، شهری مهم و بسیار شناخته شده به شمار می رفته است و تماشاخانه نیم نیز از همان دوران بجای مانده است. به همین دلیل حتی برخی از افراد، به شهر نیم لقب رم فرانسه را داده اند.

اگرچه شواهد سکونت در شهر نیم فرانسه به حدود 4000 سال پیش از میلاد بازمی گردد، اما اوج اهمیت این شهر، به دوران روم باستان و قرن اول پیش از میلاد مربوط است. شهر نیم در حدود سال 28 پیش از میلاد به تصرف امپراتوری روم باستان عایدی و به علت قرار گرفتن در سر راه ایتالیا به اسپانیا، اهمیت دوچندانی پیدا کرد.

امپراتور آگوستوس (Augustus) برنامه ساخت و ساز عظیمی در این شهر به راه انداخت و دیوار و برج های دفاعی شهر در این دوران ساخته شد. در دوران امپراتوران بعدی روم باستان، بناهای متعددی به این شهر اضافه شد و تماشاخانه نیم نیز در همین دوران در این شهر احداث شد.

از آنجایی که در این مقاله قرار است به تماشاخانه نیم فرانسه بپردازیم، بهتر است تاریخچه و مشخصات تماشاخانه در نیم را در بخش جدایی آنالیز کنیم.

درباره تماشاخانه در نیم فرانسه

تماشاخانه نیم فرانسه یک آمفی تئاتر یا ورزشگاه رومی است که در حدود سال 70 میلادی، در این شهر ساخته شده است. احتمالا با آمفی تئاتر کلوسئوم شهر رم آشنا هستید، اما جالب است بدانید که تماشاخانه نیم نیز حدودا با کلوسئوم همسن است و ساخت آنها تقریبا در یک زمان شروع شده، البته کمی از آن کوچکتر است. این تماشاخانه در نیم، یکی از برترین و سالم ترین آمفی تئاترهای رومی در سرتاسر جهان است و به همین علت، اهمیت بسیار زیادی برای شناخت این عنصر شهرهای رومی دارد.

تماشاخانه نیم فرانسه یک آمفی تئاتر یا ورزشگاه رومی است که در حدود سال 70 میلادی، در این شهر ساخته شده است

محیط تماشاخانه نیم 133 متر طول و 101 متر عرض دارد و زمین آن 68 در 38 متر است. بعلاوه ارتفاع این تماشاخانه در نیم در حدود 21 متر است. نمای بیرونی تماشاخانه نیم دو طبقه است که هر کدام 60 طاق مختلف دارند.

تماشاخانه نیم، یکی از 20 آمفی تئاتر رومی از بین 400 بنای برجای مانده از آن دوران است و در دوران باستان، می توانسته در حدود 24 هزار بیننده و تماشاچی را در خود جای دهد که در 34 تراس و بخش مختلف آن قرار می گرفتند.

در یونان باستان، آمفی تئاترها از یک صحنه نمایش (سن) تشکیل می شدند که سکوی تماشاچیان به شکل یک نیم دایره آن را احاطه می نموده است (مانند تئاترهای امروزی). اما در قرن دوم میلادی و در جنوب ایتالیای امروزی، رومی ها چیز نوی ابداع کردند. رومیان در واقع دو آمفی تئاتر یونانی را بهم متصل کردند و یک ورزشگاه بیضی شکل پدید آوردند. این فضا برای برگزاری مسابقات ورزشی و بعلاوه نبرد بین گلادیاتورها بسیار عالی و مناسب بودند و محبوبیت آنها در سرتاسر امپراتوری به شدت افزایش یافت. اوج محبوبیت این بناها که تماشاخانه نیم نیز در همان دوران ساخته شد، قرن اول و دوم میلادی و دورانی بود که روم یک امپراتوری پرقدرت و ثروتمند بود.

البته با افول امپراتوری روم و حمله اقوام مختلف، شهر نیم نیز باید موقعیت دفاعی خود را افزایش می داد. بنابراین طاق های نما و دروازه های تماشاخانه در نیم مسدود شد و این بنا به یک قلعه نظامی تبدیل شد که اتفاقا توانست در مقابل بسیاری از حملات نیز مقاومت کند. اما در حدود قرن هشتم میلادی، تماشاخانه در نیم دیگر نه محل نمایش بود و نه یک قلعه نظامی، بلکه یک مجموعه مسکونی با 150 خانه و صدها ساکن بود.

اما با ورود اروپا به قرون نو و افزایش اهمیت آثار تاریخی، اقداماتی برای این تماشاخانه در نیم صورت گرفت و در نیمه قرن نوزدهم، تماشاخانه نیم بازسازی شد. بلافاصله پس از بازسازی و در سال 1853 میلادی، مسابقات گاوبازی در این بنا برگزار گردید تا این بنا بار دیگر شاهد کاربرد اولیه و اصلی خود باشد. از آن تاریخ تا کنون، تماشاخانه نیم هر ساله میزبان مسابقات گاوبازی است.

فرانسه بیش از هر چیز به شهر پاریس و جاذبه های مشهوری چون برج ایفل و موزه لوور شناخته می گردد. اما باید بدانید در گوشه و کنار این کشور می توانید تعدادی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی فرانسه را پیدا کنید. تماشاخانه در نیم، مونت سن میشل در ساحل نرماندی و قلعه چنانسی فرانسه در مرکز، از جمله دیگر جذابیت های فرانسه به شمار می فرایند.

منبع: ققنوس
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1390

به "تور فرانسه ارزان: تماشاخانه نیم، بدل کلوسئوم در فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: تماشاخانه نیم، بدل کلوسئوم در فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید