تامین سوخت نیروگاه ها با صرفه جویی در مصرف گاز

به گزارش میهن دی ال، خبرنگاران - سخنگوی صنعت برق، از گاز به عنوان سوختی مناسب برای نیروگاه ها که افزایش کارایی آنها و کاهش آلایندگی را نیز در پی دارد، یاد کرد و نسبت به تداوم تامین این سوخت با همکاری مشترکان ابراز امیدواری کرد.

تامین سوخت نیروگاه ها با صرفه جویی در مصرف گاز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی رجبی مشهدی امروز سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: صنعت برق یکی از بزرگترین مصرف نمایندگان گاز است، چرا که 95 درصد فراوری برق نیروگاه ها با سوخت گاز است. بعد از آن با درصدی کمتر از گازوئیل و مازوت استفاده می شود، لذا درصورتی که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، نیروگاه ها با محدودیت روبرو شده و به اجبار از سوخت پشتیبان استفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر نیروگاه ها عمدتا 75 درصد از سوخت گاز و حدود 20 درصد از گازوئیل و نزدیک به 5 درصد از مازوت استفاده می نمایند. البته در صورت کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، مجبور می شویم مصرف از سوخت پشتیبان را افزایش دهیم.

رجبی مشهدی اضافه نمود: گاز سوخت بهتر و مناسب تری برای نیروگاه ها است که بعلاوه باعث افزایش کارایی نیروگاه ها می شود و آلایندگی کمتری نیز در پی دارد. در صورت کاهش مصرف گاز به وسیله مشترکان، ترجیح ما استفاده از این سوخت است.

وی در مورد اندازه مصرف برق در پاییز سال جاری گفت: ما سالانه افزایش 4 تا 5 درصدی مصرف برق را داشته ایم که سال جاری در پاییز این افزایش به 6 درصد رسید. بخشی از این افزایش مربوط به اضافه شدن مشترکان نو است که عمده آنها صنعتی هستد. سالانه حدود هزار مگاوات به بخش فراوریی و صنایع اضافه می شود و حدود یک میلیون مشترک نو خانگی هم داریم که مصرف این گروه هم هزار مگاوات است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اضافه نمود: بخش دیگر این افزایش مصرف در یکی دو سال اخیر، به مهمان ناخوانده ای به نام مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز برمی شود که مصرفشان ما را در تامین انرژی عمومی قدری دچار مشکل نموده است. این عده با سرقت از شبکه عمومی برق برای کسب سود کلان خود، به حقوق همگان تجاوز می نمایند. البته استخراج نمایندگان مجاز مسئله ای ایجاد نمی نمایند چرا که از تعرفه بدون یارانه استفاده می نمایند و قیمت برق برای این گروه با بیشترین تعرفه است، اما آنهایی که به صورت غیرمجاز استفاده می نمایند در واقع در حال استفاده و سود بردن از برق یارانه ای هستند که می توانست به بخش خانگی و یا کشاورزی تعلق گیرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: تا امروز 5800 مرکز غیرمجاز با حدود 222 هزار دستگاه ماینر شناسایی شده که مصرفشان حدود 640 تا 650 مگاوات یعنی معادل یک نیروگاه هزارمگاواتی است. این مراکز به یاری مردم و روش های موجود شناسایی شده اند.

رجبی مشهدی تاکید نمود: درصورتی که ما با واحدی خانگی، صنعتی و یا کشاورزی روبرو شویم که دستگاه ماینر داشته باشد، علاوه بر اینکه مجازات اقتصادی لازم را خواهند داشت، برقشان هم قطع و اشتراکشان نیز جمع آوری می شود و بعد از آن دیگر امکان استفاده از شبکه برق عمومی را نخواهند داشت.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1217

به "تامین سوخت نیروگاه ها با صرفه جویی در مصرف گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین سوخت نیروگاه ها با صرفه جویی در مصرف گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید