بازسازی و بازسازی شبستان امامزاده آق امام بندر ترکمن

به گزارش میهن دی ال، معاون میراث فرهنگی گلستان از بازسازی و بازسازی شبستان امامزاده آق امام بندر ترکمن توسط اداره کل اوقاف و امورخیریه استان و نظارت این معاونت اطلاع داد.

بازسازی و بازسازی شبستان امامزاده آق امام بندر ترکمن

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، سارا اخوت روز پنجشنبه 5 تیرماه 99 در جلسه شورای کارشناسی معاونت میراث فرهنگی استان اعلام کرد: پس از چند جلسه کارشناسی و بعد از آنالیز اعتبار و ارائه طرح بازسازی شبستان آق امام بندر ترکمن، باتوجه به حجم زیاد آسیب های وارده به جرزهای شبستان در طول زمان به دلایل ناهمگونی مصالح، پوسیدگی ملات، فرسایش اندودها و کاهش مقاومت مصالح اجرایی، طرح بازسازی شبستان مورد تأیید نهاده شد.

او یادآور شد: در این جلسه مقرر شد که اداره کل اوقاف و امور خیریه در مورد محوطه اطراف بنا نیز طرح ساماندهی و محوطه سازی را ارائه دهد تا تپه، بنا و گورستان تاریخی ساماندهی و آماده بازدید گردشگران داخلی و خارجی گردد.

امامزاده آق امام شهرستان بندر ترکمن که متعلق به دوره صفویان است، در سال 1383 به شماره 11304 در ردیف آثار ملی کشور نهاده شده است.

امامزاده آق امام در استان گلستان و مابین سه راه یساقی گرگان و شهر بندر ترکمن قراردارد. این بنا دارای سازه ای آجری و پوشش گنبدی نسبتاً رفیعی است، اندود داخلی آن از گچ و اندود بیرونی از ماسه آهک است و در سازه بنا بیشتر از آجرهای دیوار عظیم گرگان نیز استفاده شده است. در داخل بنا زمینه مربع پلان با گوشه سازی ساده ای به دایره و سپس گنبد بر روی آن سوار شده است. بر روی قبر داخل بنا ضریح چوبی با نقوش منبت واقع شده و دو پنجره ساده و کوچک در ضلع شرقی و غربی بنا تعبیه شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 329

به "بازسازی و بازسازی شبستان امامزاده آق امام بندر ترکمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و بازسازی شبستان امامزاده آق امام بندر ترکمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید