باروری ابرها در ایران از آبان تا خاتمه اردیبهشت رخ می دهد

به گزارش میهن دی ال، حسنی گفت: بیشتر فراوانی زمان باروری ابر ها در ایران از نیمه نخست آبان تا سرانجام اردیبهشت انجام می گردد.

باروری ابرها در ایران از آبان تا خاتمه اردیبهشت رخ می دهد

به گزارش خبرنگار از ،منصوره حسنی مدیر علمی طرح باروری ابرها در ایران امروز در جلسه امکان سنجی باروری ابر های کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، با اشاره به اینکه بر اساس تعداد روز هایی که باروری در منطقه مورد نظر صورت گرفته مقدار بارش ها محاسبه می گردد، گفت: در باروری صورت گرفته در شمالغرب کشور حدود 160 میلیون مترمکعب و در فلات مرکزی یک میلیارد و 137 میلیون مترمکعب نسبت به بارش در حالت طبیعی بارندگی رخ داده است.

حسنی مقدار بارش اضافه شده به بارش استان کرمانشاه را در طرح بارورسازی ابر ها را 187 میلیون مترمکعب خواند و اضافه نمود: با بارورسازی ابر ها در کرمانشاه شهر های سنندج و کامیاران در استان کردستان هم تحت تاثیر قرار گرفتند.

او با اشاره به اینکه قابلیت تایید شده باروری ابر ها در افزایش فصلی بارش پنج تا 15 درصد است، گفت: فرصت های باروری بسته به ماه، سال و منطقه ای که در آن اجرا می گردد متغیر است.

مدیرعلمی طرح باروری ابر ها در ایران افزود: هرچقدر سال تَر باشد فرصت های باروری بیشتر است و اگر در سال های خشکسالی و نبود ابر، بخواهیم به وسیله باروری ابر ها بارش ایجاد گردد دید و تفکر اشتباهی است.

حسنی با اشاره به اینکه هر ابری قابلیت بارورشدن ندارد، یادآور شد: بیشتر فراوانی باروری ابر ها در ایران از نیمه آبان تا انتها اردیبهشت انجام می گردد.

او با اشاره به اینکه 46 درصد ابر ها به روش هوایی قابل بارورشدن هستند، گفت: 47 درصد بارش به وسیله زمینی و 66 درصد هم به وسیله هوایی قابل باروری هستند و در صورت ترکیب این دو شیوه امکان باروری درصد بیشتری از بارش فراهم می گردد.

مدیرعلمی طرح باروری ابر ها در ایران گفت: انجام مطالعات امکانسجی برای معین منطقه ها و زمان های مناسب برای اجرای باروری ابر ها به روش زمینی و هوایی و اجرای باروری هوایی به منظور شناخت میدانی ظرفیت های منطقه برای اجرای پرواز های باروری از جمله پیشنهادات ما برای انجام این فرآیند در کردستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه باروری ابر ها یکی از مباحث مهم برای استان است، گفت: 70 سال است در جهان بر روی بارورسازی ابر ها کار می گردد.

محمدفرید سپری افزود: عمده کشت استان مربوط به گندم است که بذر آن در عمق پنج سانتی متری خاک کاشته می گردد و باید بیش از 15 میلمتر بارندگی اتفاق بیافتد تا جذب آن گردد لذا یک و دو میلیمتر تاثیری برای این محصول ندارد.

او با اشاره به اینکه برای کلزا بارندگی سطحی در حدود یک تا سه میلمتر موثر است، اضافه نمود: در بعضی شهرستان های استان هم چون بانه برای تامین آب شرب مشکل دارند چه برسد به کشاورزی به همین علت برنامه ها و اقدامات شرکت آب منطقه ای برای ما حائز اهمیت است.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه گفت: کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی دارد که از این مقدار یک میلیون و 70 هزار هکتار آن دیم است.

خلیل فعله گری با اشاره به اینکه میانه بارندگی استان در حالت معمول بیش از 500 میلیمتر است، افزود: میانه بارندگی سال زراعی 1400-1399 در کردستان 302 میلیمتر بوده که این مقدار در مدت مشابه آن در سال ماقبل 515 میلیمتر و در بلند مدت هم 519 میلمتر بوده است.

او اضافه نمود: با توجه به بالا بودن سطح اراضی دیم استان فراوری در بخش زراعت و باغات بسیار تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و بارندگی است.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم در استان فراوری و سال جاری به علت خشکسالی و کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب آن بیش از 500 هزار تن فراوری شد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1114

به "باروری ابرها در ایران از آبان تا خاتمه اردیبهشت رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باروری ابرها در ایران از آبان تا خاتمه اردیبهشت رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید