اعتماد: دولت با کدام منطق در حباب بورس می دمد؟

به گزارش میهن دی ال، روزنامه اعتماد از روزنامه های حامی دولت نسبت به عواقب دمیدن به حباب در بورس هشدار داد.

اعتماد: دولت با کدام منطق در حباب بورس می دمد؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، اعتماد نوشت: آقای روحانی اخیراً به مردم وعده داد که خبر های خوبی از بورس خواهند شنید. و همزمان از عرضه اولیه سهام شستا تعریف و تمجید کرد و از استقبال مردم گفت و اینکه حضور مردم در بازار سرمایه نشان از حرکت های خوب مالی دارد. این روز ها صف های طولانی در مراکز ارایه خدمات دولتی یا کارگزاری ها را می بینید که طولانی تر شده است.

خیلی از آن هایی که اندک سرمایه ای دارند؛ دنبال دریافت کد سهامداری هستند یا در گروه های تلگرامی بورسی و سایت های خرید و فروش می چرخند و تحلیل می نمایند و سهام شرکت ها را می خرند و می فروشند. هرکسی هم که سرمایه خردی دارد، فرصت را از دست نمی دهد و انگار نمی خواهد از قافله عقب بماند. اما واقعا جای تعجب ندارد؟ در روز هایی که بیشتر کسب وکار ها با بحران روبرو اند، در روز های عجیب تعطیلی و سقوط شاخص های جهانی در بورس های جهان، در روز هایی که نرخ رشد مالی چشم انداز روشنی ندارد و رونقی به کارخانه ها و بخش فراوری بازنگشته است؛ بورس بی اعتنا به همه چیز یکه تازی می نماید و هر روز رکورد می زند؟ قیمت نفت به زیر یک دلار می رسد، اما شاخص های بورس تهران صعودی است. کرونا نفس فراوری را گرفته، اما بورس به رکوردزنی ادامه می دهد و سهامداران سرخوش و امیدوار پول به پای سهام شرکت هایی می ریزند که هر لحظه احتمال سقوط قیمت شان هست. مافیای رسانه ای قدرتمندی که پشت شرکت هاست با تحلیل های جذاب و خواندنی از پیش بینی روز های خوب آینده خبر می دهند و ولع صاحبان سرمایه های خرد، آن هایی که با اندک اندوخته ای به دنبال سرمایه گذاری در دوران رکود تورمی و کاهش قدرت خرید ریال هستند را بیشتر می نمایند. در همین دوران است که اتفاقات عجیب و غریب و غیرمالی نیز رخ می دهد.

همین چند روز پیش بود که رئیس سازمان امور مالیاتی گفته بود شرکتی که 3 سال است با حسابرسی صورت گرفته ورشکسته محسوب می گردد، بهای هر سهم خود را از 60 تومان به 6 هزار تومان رسانده است. یا شرکتی که نماد آن در بورس 6 ماه بسته بوده به یک باره پس از بازگشایی نماد ارزش آن از 20 میلیارد تومان به نزدیک 4 هزار میلیارد تومان رسیده است! از تمام این شرکت ها که سؤال کنیم چه اتفاقی افتاد تا شرایط مالی شما چنین دگرگون شد، چیزی ندارند بگویند جز اینکه به وسیله افزایش سرمایه و فروش سهام! اما زمانی که این حباب در بازار بترکد و ارزش واقعی شرکت ها عیان گردد چه کسی پاسخ زیان همین مردمی را می دهد که جایی جز بازار سرمایه برای حفظ ارزش پول خود ندارند؟ رفتار هیجانی در بورس در این روز ها اوج گرفته و بسیاری را به طمع سود بیشتر به بازار کشانده است. واسطه ها و دلالانی هم هستند که بر این آتش هیجان، هیزم می ریزند و دم می دهند.

در حالی که اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده و دگرگونی بزرگی به وجود نیامده است. شرایط اشتغالزایی و فراوری تغییری نکرده و فروش نفت نیز در اعداد پایینی حرکت می نماید. در این شرایط باید از تیم مالی دولت پرسید که آیا حواستان به اتفاقات بورس هست؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 292

به "اعتماد: دولت با کدام منطق در حباب بورس می دمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد: دولت با کدام منطق در حباب بورس می دمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید