اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن به کجا می رسد؟

به گزارش میهن دی ال، به گزارش خبرنگاران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم با انتشار مطلبی به درگیری نیروهای تحت الحمایه عربستان و امارات با یکدیگر در یمن پرداخت و اظهار داشت که این درگیری ها نشان از فروپاشی وحدت ظاهری ائتلاف سعودی دارد. در مطلب منتشر شده توسط رأی الیوم آمده است:

اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن به کجا می رسد؟

واقعیت آن است که اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) در عدن و اعلام حالت فوق العاده در این شهر نه تنها یک ضربه دردناک به دولتِ مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی محسوب می گردد، بلکه ضربه بزرگی نیز بر پیکره ائتلاف عربستان سعودی و امارات به شمار می رود. این اعلام خودمختاری در واقع به مثابه فروپاشی وحدت واهی و ظاهری ائتلاف ریاض و ابوظبی است.

سیل گسترده ای که شهر عدن و مناطق اطراف آن را طی هفته گذشته فرا گرفت و در نتیجه به مرگ 21 نفر منجر شد و بسیاری از نهادها و خانه ها را ویران ساخت، کمر ائتلاف سعودی را شکست. در جریان وقوع این حادثه بود که یمنی های ساکن عدن به خوبی دریافتند که تنها هستند و از هیچ خدماتی برای مقابله با چالشِ پیش آمده برخوردار نیستند. آن ها به خوبی دانستند که در برابر این فاجعه هیچ کمکی به آنها صورت نگرفت.

بنابراین، یمنی های ساکن عدن و مناطق اطراف آن برای ابراز اعتراضات خود تظاهرات های گسترده ای را برگزار کردند و در این میان، شورای انتقالی جنوب یمن نیز از اوضاع پیش آمده استفاده کرد و با هدف پیاده سازی پروژه ها و اهدافش در عدن، در این شهر اعلام خودمختاری کرد.

نگاهی به اوضاع شهر عدن نشان می دهد که اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در عدن در واقع با هدف تثبیت سیطره این شورا بر مناطق جنوبی اجرا شده است. شورای انتقالی جنوب یمن میخواهد از این رهگذر به حضور نهادها و مؤسسات وابسته به دولت فراری منصور هادی در عدن خاتمه دهد.

در حال حاضر نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن در حال بسط سیطره خود بر تمامی وزارتخانه ها، بنادر و فرودگاه های عدن هستند و چیزی نمانده که بر بانک مرکزی نیز سیطره یابند. نیروهای این شورا حتی مانع از بازگشت نیروهای هادی به عدن شدند. این تحولات به خوبی نشان می دهد که دولت مستعفی منصور هادی اکنون علاوه بر صنعاء، عدن را نیز از دست داده است.

بر همین اساس، نیروهای دولت مستعفی و فراری منصور هادی درحال حاضر باید در جستجوی پایتخت سومی برای خود باشند. آنها دیگر نه صنعاء را در اختیار دارند و نه عدن را. لذا به پایتخت سوم نیازمند هستند. شاید انتخاب آنها برای پایتخت سوم، استان حضرموت باشد.

بر اساس توافقی که دولت فراری هادی با شورای انتقالی جنوب در نوامبر گذشته امضا کردند، درگیری های خونین میان نیروهای دو طرف در عدن متوقف شد اما یک مسأله بسیار مهم در جریان توافق مذکور نادیده گرفته شد و آن تقسیم قدرت میان هادی و شورای انتقالی جنوب بود. بنابراین، زمینه برای رویارویی میان اعضای ائتلاف فراهم شد.

بنابراین، امروز ما شاهد یک نبرد غیر مستقیم و بی صدا میان طرف های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان هستیم؛ یعنی میان نیروهای منصور هادی که از حمایت اقتصادی، نظامی و سیاسی عربستان برخوردار هستند و نیروهای شورای انتقالی جنوب که پشتوانه شان حمایت امارات است. نکته قابل تأمل این است که هر دو طرف این درگیری، اساساً وجود مناقشه و درگیری را تکذیب می نمایند و اینگونه وانمود می نمایند که هیچ اتفاقی میانشان رخ نداده است.

شاید جنبش أنصارالله یمن بیشترین منفعت را از درگیری های جدایی طلبانه در جنوب یمن ببرد، چرا که این درگیری ها موجب تضعیف ائتلاف سعودی می گردد و آنها را از تنش زایی در محور شاقتصادی منع می نماید. کما اینکه نیروهای أنصارالله اخیراً کنترل استان الجوف و همچنین بخش های فراوانی از استان مأرب را به دست گرفته اند. علاوه بر تمامی این ها، امروز انصارالله و متحدان آن به یک قدرت نظامی منطقه ای تبدیل شده اند که روی آن ها حساب ویژه ای باز می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 299

به "اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن به کجا می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن به کجا می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید