اتصال راه آهن اینچه برون به شبکه سراسری از جهت شاهرود پیگیری می شود

به گزارش میهن دی ال، رئیس اتاق ایران طی نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق گرگان که به صورت مجازی برگزار شد از پیگیری پیشنهاد این اتاق برای اتصال راه آهن اینچه برون به راه آهن سراسری کشور از طریق شاهرود خبر داد. بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، اگر این پیشنهاد اجرایی شود به دلیل صرفه زمانی و هزینه ای، صادرات به کشورهای اوراسیا توجیه پذیرتر می شود.

اتصال راه آهن اینچه برون به شبکه سراسری از جهت شاهرود پیگیری می شود

در ابتدای این نشست که با حضور محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق و مظفر علیخانی، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران برگزار شد، علی محمد چوپانی، رئیس اتاق گرگان چند پیشنهاد مطرح و از رئیس اتاق ایران درخواست کرد که با حمایت های خود پیگیر اجرای آنها شود.

اولین نکته ای که مورد توجه این فعال اقتصادی قرار گرفت، اتصال راه آهن اینچه برون به راه آهن سراسری کشور از طریق شاهرود و گنبد بود. وی استفاده از این راستا برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا را ارزان تر و سریع تر ارزیابی کرد. چوپانی از سوی دیگر به برنامه ریزی برای صادرات 10 میلیون تن کالا از طریق این راستا اشاره و اظهار داشت: متأسفانه تا به امروز این رقم به 500 تن رسیده که بسیار ناچیز است.

در ادامه پیشنهاد واردات نهاده های دامی با ارز نیمایی به جای ارز 4200 تومان مطرح شد. به اعتقاد رئیس اتاق گرگان تا به امروز که واردات نهاده های دامی با ارز 4200 تومان انجام شده، به دلیل اختلال های موجود عواید ناشی از آن به دست مصرف کننده نرسیده و مرغداران همواره مجبور بودند نهاده ها را خیلی گران تر از بهای تمام شده، خریداری کنند. بنابراین به نظر می رسد برای جلوگیری از رفتارهای فسادآمیز، اجازه دهند نهاده های دامی نیز با ارزی نیمایی وارد کشور شود.

چوپانی ادامه داد: به این مسئله نیز توجه داشته باشید که اختصاص ارز 4200 تومان به واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازاری منجر شده کشاورزان منطقه گلستان، امسال به سمت کشت برنج که دیگر با ارز 4200 تومان محاسبه نمی شود، سوق پیدا کرده و کشت جو و آفتاب گردان به شدت کاهش پیدا کند. دولت باید برای متوازن کردن بازار و جلوگیری از کاهش کشت انواع محصولات موردنیاز برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

این عضو هیات کنندگان اتاق ایران همچنین از بسته بودن مرز بین ایران و ترکمنستان خبر داد و خواستار رایزنی برای بازگشایی مجدد این مرز شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با توجه به پیشنهادهایی که در این نشست مطرح شد، گفت: حدود 10 ماه پیش پیشنهاد اتاق گرگان در مورد راه آهن اینچه برون را دریافت و با وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مربوطه در میان گذاشته و همچنان پیگیر موضوع هستیم.

بر اساس اظهارات او استان گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و داشتن مرزهای زمینی، ریلی و دریایی با کشورهای منطقه اوراسیا و آسیای میانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او از نگرانی و دغدغه های موجود درباره از بین رفتن فرصت های ایران در حوزه ترانزیت به دلیل برخی تصمیم گیری های نادرست سخن گفت و تأکید کرد: ایران از نظر ترانزیتی، مزیت های قابل توجهی دارد که متأسفانه مدت هاست به دلیل بی توجهی به نیازهای جدید به وجود آمده، در حال از دست دادن این فرصت هاست. کشورهای اطراف راه ها و راستاهای جدیدی را ایجاد کردند تا بتوانند این فرصت را از آن خود کنند.

رئیس مجلس بخش خصوصی کشور همچنین در مورد ارز 4200 تومان و آسیب هایی که این سیاست ارزی از سال 97 بر اقتصاد کشور وارد کرده گفت: از همان ابتدا اتاق ایران نظرات خود را در مورد این سیاست ارزی دولت مطرح نمود؛ همچنین راهکارهایی را پیشنهاد داد اما طبق معمول و مرسوم، هیچ توجهی به این پیشنهادها نشد.

شافعی شرح داد: بانک مرکزی علی رغم اینکه مطالعه ای را انجام داد و به این واقعیت رسید که ارز 4200 تومان اثرات مورد انتظار را بر معیشت مردم نداشته، همچنان واردات برخی اقلام با ارز 4200 تومان را ادامه می دهد.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران شرایط ارز و در نتیجه صادرات کشور نیازمند بازنگری است. متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت در برابر مسائل موجود در حوزه صادرات و ارز بسیار منفعلانه عمل می کنند.

او در ادامه به شرایط کارت های بازرگانی و تعلیق آنها به بهانه عدم ایفای تعهد ارزی بدون بررسی و ارزیابی دقیق اشاره و با انتقاد از عملکرد دستگاه های مربوطه در این وادی گفت: نمی شود از یک طرف صادرکنندگان را مورد نوازش قرار داد و از سوی دیگر بدون هیچ گونه بررسی، آن ها را خلاف کار معرفی کرد. باید با بررسی دقیق و موردی، خطاکار را از صادرکننده منظم و منضبط تمیز داد. تعلیق کارت های بازرگانی بدون اینکه صادرکنندگان خطاکار را از دیگران جدا کرد موجب شده فرایند تجارت و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز دچار اختلال شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 482

به "اتصال راه آهن اینچه برون به شبکه سراسری از جهت شاهرود پیگیری می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال راه آهن اینچه برون به شبکه سراسری از جهت شاهرود پیگیری می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید