آموزش راه اندازی VOIP خانگی در منزل

به گزارش میهن دی ال، اصطلاح VOIP تا چندی قبل برای بسیاری از افراد، عبارتی ناشناخته و مبهم بود. اما همانطور که پیشبینی می شد، این تکنولوژی با سرعت زیادی راه خود را به عرصه مخابرات و به طور کلی ارتباطات صوتی و تصویری باز کرد. VOIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol بوده و به معنی پروتکل انتقال صدا بر بستر اینترنت می باشد.

آموزش راه اندازی VOIP خانگی در منزل

جهت دریافت خدمات ساخت آلاچیق سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

تکنولوژی ویپ در ابتدا، تنها در محیط های تجاری، اداری و سازمانی مورد استفاده قرار می گرفت. اما این روزها کاربران تلفن های خانگی نیز به دنبال راهی برای ورود VOIP به منزل خود هستند. اصلی ترین دلیل استقبال کاربران خانگی از این تکنولوژی، صرفه جویی در هزینه ها می باشد. با استفاده از VOIP دیگر خبری از هزینه های سنگین برای مکالمات و ارتباطات داخلی و بین المللی نیست.

به گزارش وب سایت ایده آل گستر توسعه دهندگان VOIP راهکاراهایی را برای ورود این تکنولوژی به منازل در نظر گرفته اند. اگر تا خاتمه این مقاله با ما همراه باشید، به راحتی می توانید یک سیستم خانگی VOIPرا راه اندزای نمایید.

یک سیستم VOIP چه تفاوت هایی با تلفن آنالوگ دارد ؟

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بهتر است ابتدا به این سوال جواب دهیم: چرا باید به فکر راه اندازی سیستم خانگی VOIP باشیم ؟ در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق مشترکین تلفن های ثابت، از خطوط آنالوگ یا سنتی استفاده می نمایند. این خطوط، صدا را در بستر کابل های مخابراتی منتقل می نمایند. شما برای استفاده از این خطوط، باید هزینه آن را به صورت دوره ای به اداره مخابرات پرداخت کنید.

خطوط تلفن آنالوگ بر اساس تکنولوژی PTSN عمل می نمایند و برای استفاده از آن ها، باید یک دستگاه تلفن ثابت را به وسیله کابل مخابراتی مخصوص، به یک پریز تلفن متصل کنید. در پشت پریز تلفن شما نیز، کیلومترها کابل مخابراتی وجود دارد که توسط شرکت های مخابراتی محلی تقویت می شوند. این فرایند در نهایت منجر به ارسال صدا می گردد.

در سیستم ویپ، دستگاه تلفن شما به وسیله اینترنت به مرکز تلفن متصل شده و صدا را به صورت داده های دیجیتال (0 و 1) منتقل می نماید. این داده ها در یک مرکز ارائه دهنده خدمات ویپ، دوباره به سیگنال های آنالوگ تبدیل شده و بر اساس PTSN ارسال می شوند.

اکنون به صورت نسبی با تکنولوژی VOIP و تفاوت های آن با سیستم سنتی مخابراتی آشنا شده اید. اما برای راه اندازی این سیستم در منزل به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ پاسخ این سوال را در ادامه آنالیز نموده ایم.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VOIP در منزل

راه اندازی سیستم ویپ در منزل، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت و پیچیده نیست. تنها کافیست موارد زیر را در نظر بگیرید و آن ها در منزل خود فراهم کنید:

اتصال به اینترنت

از آنجایی که اساس کار تکنولوژی VOIP مبتنی بر اینترنت می باشد، بدیهی است که اتصال به این شبکه جهانی، اولین و ضروری ترین فاکتور برای استفاده از ویپ در منزل است. احتمالا نگران این باشید که ویپ به یک اینترنت پرسرعت و با پهنای باند بالا نیاز دارد، اما اینطور نیست. به طور کلی برای استفاده از VOIP کافیست سرعت اینترنت شما حداقل 100kbps باشد.

خوشبختانه امروزه تمامی اینترنت های خانگی و همراه با سرعتی به مراتب بیشتر از این عدد ارائه می شوند. البته در نظر داشته باشید که هرچه سرعت اینترنت شما بالاتر باشد، کیفیت مکالمات نیز بالاتر می رود (به ویژه در ارتباط با مکالمات تصویری). بنابراین سرعت اینترنت فعلی شما، به احتمال بسیار زیاد برای راه اندازی سیستم VOIP پاسخگو خواهد بود. (اینترنت های سیمی از جمله ADSL به دلیل پایداری بیشتر ، برای راه اندازی VOIP توصیه می شوند.)

تبدیل خط تلفن آنالوگ به خط اینترنتی

علاوه بر اینترنت، شما برای استفاده از سیستم VOIP به یک خط تلفن اینترنتی یا دیجیتال نیز نیاز دارید. برای این کار شما می توانید از مخابرات، درخواست خط Sip Trunk نمایید. در صورتی که تمایل دارید از خط قدیمی و آنالوگ منزل خود به عنوان خط اینترنتی بهره ببرید، باید بعد از مشورت با شرکت های ارائه دهنده خدمات VOIP اقدام به خرید یک GateWay نمایید. این وسیله، خطوط آنالوگ شما به خط اینترنتی یا دیجیتال تبدیل می نماید.

در نظر داشته باشید که تبدیل خط تلفن آنالوگ به دیجیتال، یک امر کاملا تخصصی بوده و حتما باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. البته در این مورد نیز نگران نباشید، زیرا کافیست یک شرکت معتبر در زمینه ارائه خدمات ویپ پیدا کنید و با آن ها تماس بگیرید. کارشناسان این شرکت ها، در منزل شما حاضر شده و گیت وی شما را بر روی خط آنالوگ نصب می نمایند.

استفاده از یک کامپیوتر به عنوان سررو VOIP

برای راه اندازی یک سیستم ویپ در منزل، نیاز به یک سرور خواهید داشت. برای اینکار می توانید یک لپ تاپ یا کامپیوتر را در نظر بگیرید. تمامی نرم افزارهای لازم جهت راه اندازی سیستم VOIP بر روی این کامپیوتر نصب می شوند. این کار نیز کاملا تخصصی بوده و توسط کارشناسان شرکت های ارائه دهنده خدمات ویپ، انجام می گردد.

در حال حاضر، محبوب ترین نرم افزار برای راه اندازی یک سیستم VOIP ، نرم افزار استریسک (Asterisk) می باشد. سایر نرم افزارهایی که در بازار موجود هستند نیز غالبا بر مبنای استریسک کار می نمایند.

خرید آداپتور VOIP برای تلفن های آنالوگ

برای استفاده از تکنولوژی VOIP نیاز به نوع ویژه ای از تلفن ها، تحت عنوان تلفن تحت شبکه یا IP Phone خواهید داشت. طبیعتا تلفن های آنالوگ، قابلیت کار با خطوط دیجیتال و سرور VOIP را ندارند. برای اینکه این تلفن ها وارد سیستم VOIP شوند، باید به یک آداپتور VOIP یا در اصطلاح ATA متصل شوند. این آداپتور، وظیفه تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را بر عهده دارد و بین دستگاه تلفن آنالوگ و شبکه اینترنت قرار می گیرد.

اتصال تلفن ها به سرور VOIP

اکنون تمامی تجهیزات لازم برای استفاده از سیستم VOIP در منزل شما فراهم شده اند. در آخرین قدم باید تلفن های خود را به سرور اصلی ویپ وصل کنید. برای اینکار می توانید از مودم های سیمی و یا وایرلس بهره ببرید. البته با توجه به ثبات بیشتر مودم های سیمی، استفاده از این مودم ها توصیه می گردد.

بعد از اتصال دستگاه های تلفن به سررو ویپ، شما می توانید اقدام به شماره گیری و مکالمه در بستر اینترنت نمایید. البته توصیه می کنیم از کارشناسان شرکت ارائه دهنده خدمات ویپ خود درخواست کنید، حتما سیستم ویپ شما را تست نموده و معایب احتمالی آن را برطرف نمایند.

آیا می توان از تلفن های همراه نیز در سیستم ویپ استفاده کرد ؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما علاوه بر تلفن های همراه خود، حتی می توانید از لپ تاپ و کامپیوتر شخصی خود نیز برای برقراری ارتباط VOIP بهره ببرید. برای این کار، باید نرم افزار های مخصوصی را بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید. به این نرم افزار ها، نرم افزارهای SIP گفته می گردد و در انواع مختلفی در اینترنت موجود هستند. شما باید یکی از این برنامه ها را دانلود نموده و بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید.

مزایای راه اندازی یک سرویس VOIP در منزل

با راه اندازی یک سرویس منبتی بر VOIP در منزل، می توانید تماس های به مراتب باکیفیت تری را تجربه کنید. علاوه بر این امکان برقراری تماس های تصویری را نیز به دست خواهید آورد. در تماس های بین المللی نیز، شما تنها هزینه مصرف اینترنت را پرداخت می کنید و این عمل سبب کاهش هزینه هایتان خواهد شد.

اکر قصد راه اندازی سانترال یا مراکز تحت شبکه را دارید در دوره های آموزش سانترال ایده آل گستر شرکت نمایید

بعضی از شرکت های ارائه دهنده VOIP قابلیت های دیگری را نیز به مشتریان خود ارائه می دهند. مواردی از قبیل : استفاده از اپراتور گویای خانگی، ارسال و دریافت فکس، صندوق پیام صوتی و ... از جمله مزایایی هستند که ممکن است با راه اندازی سرویس VOIP از آن ها بهره مند شوید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 437

به "آموزش راه اندازی VOIP خانگی در منزل" امتیاز دهید

2 کاربر به "آموزش راه اندازی VOIP خانگی در منزل" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش راه اندازی VOIP خانگی در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید