شروع فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه

به گزارش میهن دی ال، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: فصل پنجم برآورد ها معبد لائودیسه در تپه دوخواهران در حال اجرا است.

شروع فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه

به گزارش خبرنگار از ؛ محسن جانجان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: بعد از یافتن سرنخی از معبد لائودیسه در نهاوند، حالا فصل پنجم کاوش برای بیرون کشیدن این معبد از دل محله دوخواهران نهاوند انجام می گردد.

او اضافه نمود: محله دوازده هکتاری دوخواهران از نخستین کاوش که در سال 1322 اجرا شده تا کنون به عنوان حریم تاریخی درآمده و اجازه تغییر و ساخت و ساز به اهالی داده نمی گردد.

جانجان با بیان اینکه به منظور کوچک کردن این حریم، خارج کردن خانه ها از لیست و همچنین یافتن معبد تاریخی لائودیسه، فصل پنجم کاوش ها از ابتدای تیر شروع شده است گفت: در این مرحله 10 گمانه را آنالیز خواهیم کرد و مناطقی که قطعه مرتبطی در آن کشف نکنیم از حریم خارج خواهند شد.

معبد لائودیسه مربوط به زمان حکومت رومیان بر ایران است که آنتیوخوس سوم آنرا به همسرش به مناسبت دریافت لقب مله خواهر هدیه نموده و در کتیبه ای که در مرحله اول کاوش کشف شده است به این موضوع اشاره دارد.

در این کتیبه آنتیوخوس سوم به مردموس حاکم وقت نهاوند دستورداده که کتیبه را بر سر در بزرگترین معبد نهاوند نصب کند.

ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 443

به "شروع فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید