میراث جهانی مراکش در خطر نابودی

به گزارش میهن دی ال، اریک فالت مدیر منطقه ای یونسکو در مراکش اعلام نمود در پی زلزله مهیب 6.8 ریشتری در این کشور که تا به امروز جان نزدیک به سه هزار نفر را گرفته است، علاوه بر خسارات جانی، چندین محوطه تاریخی و ثبت شده در یونسکو نیز به شدت آسیب دیده اند.

میراث جهانی مراکش در خطر نابودی

یکی از این دارایی های فرهنگی آسیب دیده مدینه قرون وسطایی در مراکش است که در سال 1985 به وسیله یونسکو به عنوان میراث دنیای ثبت شد (در سال 2009، به لیست میراث فرهنگی ناملموس سازمان اضافه شد). بعد از وقوع زلزله پس از یک تور ارزیابی از این منطقه 700 هکتاری با شبکه کوچه های باریک و پرپیچ و خم، مدیر منطقه ای یونسکو اعلام کرد که خسارت بسیار بیشتر از حد انتظار است.

مراکش که در سال های 1070-1072 به وسیله آلمورایدها تأسیس شد، همچنان مکانی دارای میراث ملموس و ناملموس مهم است. این کشور برای قرن ها یک منطقه مهم سیاسی، مالی و فرهنگی بود که بر غرب دنیا اسلام، از شمال آفریقا تا اندلس، تأثیرگذار بود.

گنجینه های فرهنگی آن از دوره آلموروید عبارتند از مسجد کوتوبیا، کصبه - مجموعه ای محصور که مکان هایی مانند کاخ سلطنتی را در بر می گیرد - و بعلاوه جنگ افزارها، درهای تاریخی، باغ ها، کاخ بندیا، مدرسه بن یوسف (مدرسه ای که در قرن چهاردهم ساخته شد)، مقبره های سعدیان، چندین اقامتگاه بزرگ و بعلاوه میدان تاریخی کشور که بسیاری به علت زلزله روز در آن پناه گرفتند.

به گفته فالت، مدیر منطقه ای یونسکو در مراکش، مناره نمادین مسجد کوتوبیا دچار ترک های قابل توجهی شده است، در حالی که مناره مسجد خربوچ در میدان جماع الفنا تقریباً به طور کامل تخریب شده و بخش های زیادی از دیوارهای تاریخی شهر فروریخته است. بر اساس گزارش ها، منطقه ای که بیشترین آسیب را در این شهر دیده، محله یهودیان باستانی مِلاست که خانه های تاریخی در آن به شدت آسیب دیده اند.

آدری آزولای دبیر کل یونسکو همبستگی خود را با دولت مراکش و مردم آن ابراز و بر اهمیت درک کامل فاجعه تاکید نمود.

اریک فالت در گفت وگو با آرت نیوزپیپر اعلام کرد که گزارش های موثق نشان می دهد که مسجد تینمل واقع در کوه های اطلس نیز تقریباً به طور کامل ویران شده است. این مسجد در استان الحوض واقع شده که مرکز زمین لرزه در آن بوده و کل روستاها از بین رفته اند. این مسجد که زمانی یک مکان زیارتی بود، در اواسط قرن بیستم و بار دیگر در دهه 1990 تا حدی بازسازی شده بود و از سال 1995 در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است.

فالت اضافه نمود که یونسکو امیدوار است به زودی تیمی را برای ارزیابی خسارت واردشده به این بنا اعزام کند. او بعلاوه بر اهمیت آن تأکید کرد و گفت: این یک مکان نمادین در تاریخ مراکش است زیرا نقطه شروع لشکرکشی های نظامی علیه سلسله آلموروید در شروع قرن دوازدهم بود.

با افزایش تعداد کشته شدگان، افشای مکان های تاریخی آسیب دیده نیز افزایش می یابد، زیرا میراث شکننده مراکش بویژه در منطقه ها روستایی کمتر قابل دسترس در کنار این کشور بار سنگین زلزله را متحمل می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1595

به "میراث جهانی مراکش در خطر نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی مراکش در خطر نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید