مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون

به گزارش میهن دی ال، سامسونگ مدتی قبل از گوشی های گلکسی S21 رونمایی کرد و طبق آنالیز های اجرا شده، این گوشی ها در زمینه های مختلف حرف زیادی برای گفتن دارند. با این حال، مطابق سال های گذشته این گوشی ها همراه با دو تراشه یعنی اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 راهی بازار شده اند. به همین خاطر کاربران کره ای و آمریکایی می توانند از مدل های مبتنی بر اسنپدراگون 888 بهره ببرند ولی در باقی کشورها با اگزینوس 2100 به دست کاربران می رسند.

مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون

طی سال های گذشته، عملکرد ضعیف تر تراشه های اگزینوس نسبت به اسنپدراگون اعتراضات زیادی ایجاد نموده است. آیا سال جاری هم این شرایط تکرار شده؟ در ادامه به مقایسه عملکرد مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا می پردازیم تا ببینیم نسبت به یکدیگر چه حرفی برای گفتن دارند.

اسنپدراگون 888 در برابر اگزینوس 2100

هر دو تراشه روی هم رفته شباهت زیادی به یکدیگر دارند. از فناوری ساخت 5 نانومتری گرفته تا وجود جدیدترین هسته های پردازشی Arm و تعبیه مودم داخلی 5G. بهره گیری از فناوری ساخت 5 نانومتری منجر به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش عمر باتری می گردد.

سال جاری سامسونگ توجه ویژه ای به اگزینوس 2100 نشان داده و به جای طراحی انحصاری هسته های پردازشی خود، از هسته های طراحی شده توسط شرکت Arm استفاده نموده است. به همین خاطر از نظر عملکردی بهبود قابل توجهی نسبت به نسل قبلی داشته است.

این دو تراشه از نظر پردازنده هم شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دو پردازنده دارای هسته Cortex X1 هستند که در اسنپدراگون 888 سرعت آن به 2.84 گیگاهرتز می رسد ولی در اگزینوس 2100 با داشتن سرعت 2.9 گیگاهرتز اندکی سریع تر محسوب می گردد.

در ادامه باید به تعبیه 3 هسته Cortex A78 اشاره کنیم که در اسنپدراگون 888 سرعت 2.4 گیگاهرتز را ارائه می دهند. این هسته ها در اگزینوس 2100 سرعت بالاتری دارند و با سرعت 2.8 گیگاهرتز انجام وظیفه می نمایند. در نهایت نباید 4 هسته Cortex A55 را از قلم بیندازیم که برای پردازش های سبک تعبیه شده اند. در اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 این هسته ها به ترتیب از سرعت 1.8 و 2.2 گیگاهرتز بهره می برند.

در زمینه پردازنده گرافیکی، اختلاف بیشتری بین آن ها دیده می گردد. اسنپدراگون 888 از Adreno 660 بهره می برد و اگزینوس 2100 مبتنی بر Mali-G78 است. در نسل های قبلی تراشه های اگزینوس و اسنپدراگون، معمولا بیشتر اختلاف آن ها در زمینه پردازنده گرافیکی بوده است و سامسونگ برای حل این مشکل قرارداد همکاری با AMD امضا نموده که گویا در آینده نزدیک پردازنده گرافیکی طراحی شده توسط این شرکت در تراشه های اگزینوس به کار گرفته می گردد. سامسونگ برای اگزینوس 2100 مدعی شده که پردازنده گرافیکی آن 40 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی دارد.

مقایسه مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا در بنچمارک های مرسوم

برای مقایسه دقیق تر بین این دو مدل، رزولوشن نمایشگر آن ها به صورت Full HD تنظیم شده است و همچنین رفرش ریت متغیر هم فعال شده تا هر دو گوشی بتوانند از حداکثر رفرش ریت 120 هرتز بهره ببرند. برای مقایسه دقیق تر، می توانید در نمودار زیر نتایج بنچمارک تعدادی از گوشی های مبتنی بر تراشه های دیگر را هم مشاهده کنید.

در زمینه بنچمارک های مرسوم، ابتدا با Geekbench 5 آغاز می کنیم. تمرکز این بنچمارک بر روی پردازنده است و نتایج به دست آمده، تفاوت بین دو مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S21 را به روشنی نشان می دهد. با وجود اینکه هر دو تراشه دارای هسته های پردازشی مشابهی هستند، ولی سرعت بالاتر هسته ها در اگزینوس 2100 منجر به عملکرد نسبتا بهتر در مقایسه با اسنپدراگون 888 شده است. در تست تک هسته ای، مدل اگزینوس گلکسی S21 اولترا امتیاز 1109 را کسب نموده و مدل اسنپدراگون پیروز به اخذ امتیاز 1098 شده است. در زمینه تست چند هسته ای هم نتیجه مشابهی به دست آمده است و اگزینوس 2100 پیروز شده 300 امتیاز بیشتر از اسنپدراگون 888 به دست آورد.

تمرکز بنچمارک 3DMark هم معطوف به پردازنده گرافیکی است. سال جاری سامسونگ پیروز شده فاصله بین عملکرد پردازنده گرافیکی این دو تراشه را تا حد زیادی کاهش دهد. پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 888 امتیاز 7895 را به دست آورده و اگزینوس 2100 توانسته امتیاز 7761 را ثبت کند. این یعنی برخلاف نسل قبلی آن ها، این دو تراشه حالا در زمینه پردازنده گرافیکی اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند.

در نهایت باید به نتایج بنچمارک AnTuTu اشاره کنیم که در این بنچمارک کلیت عملکرد گوشی آنالیز می گردد. در این بنچمارک به غیر از پردازنده و پردازنده گرافیکی، بخش هایی مانند حافظه داخلی و تجربه کاربری هم مورد آنالیز قرار می گیرد. در این بنچمارک، شاهد اختلاف قابل توجه مدل اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا نسبت به مدل اگزینوس هستیم.

در این میان، بهبود پردازنده اگزینوس 2100 نسبت به نسل قبلی باعث شده که این تراشه امتیاز بسیار بیشتری را کسب کند و بار دیگر پیروزیت سامسونگ در بهبود تراشه پرچم دار خود را نشان می دهد.

  • مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس

مقایسه مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا در Speed Test G

با مرور نتایج بنچمارک های مرسوم، حالا بهتر است به آزمایش Speed Test G بپردازیم. برخلاف بنچمارک های مرسوم، در این روش عملکرد گوشی در دنیای واقعی تا حد ممکن شبیه سازی می گردد. در ادامه می توانید نمودار به دست آمده از میانگین 10 تست اجرا شده را مشاهده کنید و این نتایج، به غیر از یک استثناء، مطابق انتظار ما هستند.

اسنپدراگون 888 در تست پردازنده پیروز شده وظایف خود را در عرض 36.23 ثانیه به اتمام برساند ولی اگزینوس 2100 برای تکمیل این وظایف 37.82 ثانیه وقت صرف نموده است. این موضوع نشان می دهد که اگزینوس 2100 در زمینه عملکرد پایدار حرف کمتری نسبت به اسنپدراگون 888 برای گفتن دارد.

همان طور که بنچمارک های مرسوم نشان دادند، پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 888 عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس 2100 دارد. در Speed Test G، پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 888 زمان 26.28 ثانیه را ثبت نموده ولی اگزینوس 2100 پیروز به ثبت زمان 34.43 شده است. این یعنی با وجود بهبود پردازنده گرافیکی تراشه اگزینوس، همچنان به پای اسنپدراگون نمی رسد.

آنالیز عملکرد تحت فشار حداکثری

با استفاده از Speed Test G همچنین می توان حداکثر فشار را بر روی پردازنده و پردازنده گرافیکی وارد کرد تا ببینیم تحت فشار حداکثری تا زمان اتمام باتری چه عملکردی از خود نشان می دهد. همان طور که می توانید ببینید، مدل اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا به طور قابل توجهی سریع تر از مدل اگزینوس 2100 محسوب می گردد.

نه تنها این مدل وظایف خود را سریع تر انجام داده، بلکه در زمینه پایداری عملکرد هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. این در حالی است که مدل اگزینوس بعد از چهاردهمین تست خود با افت عملکرد قابل توجهی روبه رو شده است.

  • 4 ویژگی خاص که فقط در گلکسی S21 اولترا وجود دارد

عمر باتری

در نهایت باید به عمر باتری این دو گوشی تحت فشار زیاد بپردازیم. باتری مدل اسنپدراگون 888 توانسته 199 دقیقه دوام بیاورد که 27 دقیقه کمتر از مدل مبتنی بر اگزینوس 2100 محسوب می گردد. طبق این تست، اوج عملکرد مدل اسنپدراگون 888 حدود 38 دقیقه طول کشیده ولی مدل اگزینوس فقط توانسته 25 دقیقه این اوج عملکرد را حفظ کند. با توجه به این کاهش سرعت، مدل اگزینوس انرژی کمتری را مصرف نموده و این موضوع منجر به افزایش عمر باتری این مدل شده است.

کدام مدل گلکسی S21 اولترا سریع تر است؟

سامسونگ با ساخت اگزینوس 2100 پیروز شده بسیاری از مسائل نسل قبلی را رفع کند. اگرچه این تراشه همچنان نسبت به اسنپدراگون 888 حرف کمتری برای گفتن دارد، ولی اختلاف آن ها نسبت به نسل قبلی بسیار کمتری شده است.

هر دو تراشه در زمینه پردازنده رقیب قدری برای یکدیگر محسوب می شوند. این یعنی کاربران حین استفاده روزمره متوجه تفاوت بین آن ها نخواهند شد. اما برای کاربرانی که اهل اجرای بازی های سنگین هستند، باید بگوییم که مدل اسنپدراگون همچنان جذابیت بیشتری دارد.

با توجه به همکاری سامسونگ و AMD در زمینه پردازنده های گرافیکی، باید ببینیم آیا نسل جدید تراشه های اگزینوس می توانند در این حوزه به پای تراشه های اسنپدراگون برسند یا حتی از آن ها پیشی بگیرند یا نه. اما در حال حاضر، مدل اسنپدراگون گلکسی S21 اولترا توان بیشتری نسبت به مدل اگزینوس ارائه می دهد.

  • جعبه گشایی و آنالیز اولیه گلکسی S21 اولترا در خبرنگاران مگ

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 805

به "مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید