معرفی پارک های معروف در گوشه و کنار تهران

به گزارش میهن دی ال، در شهر تهران تعداد پارک بسیار زیاد است تا جایی که نمی توان به طور دقیق تعدادشان را بیان نمود اما چند مورد از پارک ها و بوستان های تهران جزو بهترین های شهر شناخته شده اند که ما نیز در این مقاله قصد داریم چند مورد از پارک های تهران را برایتان معرفی کنیم تا در هنگام سفرتان با خرید بلیط هواپیما مکان های بی نظیر تهران را بشناسید؛ این پارک های فوق العاده چشم انداز بی نظیری دارند و همچنین به عنوان محلی عالی برای استراحت محسوب می شوند.

معرفی پارک های معروف در گوشه و کنار تهران

پارک های شمال تهران

در ابتدا می خواهیم با پارک های شمال تهران شروع کنیم:

پارک جمشیدیه

پارکی سنگی که جزو بوستان های تهران به شمار می رود و در محله جمشیدیه در شمال خیابان نیاوران واقع شده است. معماری این پارک بسیار متفاوت تر از هر پارک دیگری است که تا به حال دیده اید؛ به عنوان مثال در میان این پارک آبشاری مصنوعی همراه با حوضی زیبا و چندین المان هنری تجسمی قرار داده شده اند که از بالای این آبشار می توانید نمایی فوق العاده از تهران را تماشا کنید. پارک جمشیدیه مخصوص کسانی است که به کوهنوردی و پیاده روی علاقه مند هستند، زیرا هرچه بالاتر بروید، منظره ای رویایی در انتظار شماست. این پارک به دور از شلوغی شهر به عنوان مکانی دنج و خلوت مورد پسند زوج های جوان است. پارک جمشیدیه در سال 1375 ساخته شده و چندین رستوران در این پارک وجود دارند. اگر بخواهیم در خصوص بخش های پارک جمشیدیه برایتان بنویسیم، باید چنین گفت که این پارک شامل چندین آبنما، دریاچه و آبشار سنگی، مجسمه های سنگی، نمایشگاه های فصلی، آلاچیق و غیره است.

آدرس: خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

ساعت و هزینه بازدید: 6 صبح تا 12 شب و رایگان

پارک ملت

بوستانی عظیم با قدمتی نزدیک به 60 سال در شهر تهران وجود دارد که به خیابان ولی عصر و عظیمراه نیایش محدود می شود. این پارک زیبا در منطقه خوش آب و هوا واقع شده و دارای معماری بسیار زیبا و به صورت نامنظم است که این نوع معماری مانند پارک های انگلستان است و اینکه جزو یکی از بوستان های عظیم تهران به شمار می رود. همچنین در میان این پارک، دریاچه ای کوچک وجود دارد که محل مناسبی برای پیک نیک و پیاده روی به شمار می رود. یکی از بی نظیرترین صحنه های پارک ملت را در فصل پاییز تجربه خواهید برد که واقعا دل هر بیننده ای را می برد. چندین مورد مجسمه نیز در این پارک قرار داده شده است، در خصوص امکانات این پارک می توان به وجود میز تنیس، شطرنج، زمین والیبال، زمین بدمینتون و… اشاره نمود. پارک ملت به نحوی در میان همگان شهرت دارد که حتی گردشگران خارجی نیز به بازدید از آن علاقه دارند.

آدرس: خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک قیطریه

محل این پارک در زمان قاجار به خواهر ناصرالدین شاه تعلق داشته و از سال 1356 به پارک تبدیل شده است. پارک قیطریه یکی از محبوب ترین پارک های تهران است که زیستگاه پرندگان نیز محسوب می شود. همچنین فرهنگسرای ملل در پارک قیطریه واقع شده است و جزو بهترین پارک های شمال تهران برای پیاده روی است. در پارک قیطریه چندین آلاچیق تعبیه شده و دارای زیبایی های زیادی است که فصل های بهار و پاییز نمای این پارک بی نظیر است، همچنین می توانید به بازارچه موجود د این پارک دسترسی داشته باشید و غذاهای محلی سرو نوش جان کنید. جالب است بدانید که این پارک یکی از بهترین پارک ها برای گشت و گذار های شبانه به شمار می رود، شما نیز با رزرو بلیط هواپیما ارزان و سفر به پایتخت می توانید در این پارک بی نظیر لحظات خوشی را تجربه کنید.

آدرس: خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک نیاوران

پارک نیاوران در شمال شرقی تهران به دستور محمدرضا پهلوی ساخته شده و دارای پله های زیادی است و اینکه دارای دو درب ورودی شمالی و جنوبی است که به خیابان پاسداران منتهی می شوند. درختان چنار با 150 سال عمر بر زیبایی این بوستان افزوده اند. همچنین در پارک نیاوران می توانید به کانون فرهنگی بچه ها، کتابخانه، آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی بچه ها، زمین اسب سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر عظیم دسترسی داشته باشید. پیشنهاد ما اینست برای ساعتی هم که شده به این پارک باصفا سر بزنید و از فضای مفرح و امکانات بی نظیرش لذت ببرید. همه روزه ساعت 7 صبح در این پارک ورزش صبحگاهی دایر است و در ساعات دیگر نیز می توانید از طریق ابزارهای ورزشی تمرین کنید. یکی از جاهای زیبایی که برای عکاسی بی نظیر است و معماری عالی این پارک همیشه افراد علاقه مند به عکاسی را به سوی خود جذب می نماید.

آدرس: میدان باهنر، انتهای شمالی خیابان پاسداران، جنب کاخ نیاوران

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک آب و آتش

این پارک زیبا معروف به بوستان حضرت ابراهیم در منطقه عباس آباد تهران ساخته شده است. در گوشه و کنار این پارک تندیس های جالبی قابل مشاهده است، همچنین آب و آتش دارای بخش های متعددی مانند پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آبنما، آلاچیق است. چندین فواره آب نیز زیبایی های خاصی به این پارک بخشیده اند که در کنار این آب ها می توانید چهار برج آتش را تماشا کنید که هر از گاهی شعله های عظیمی پخش می نمایند و شعله های آتش ارتفاع یک تا هشت متری دارند که تماشای این منظره بسیار دل انگیز است. علاوه بر موارد گفته شده در این پارک می توانید به چندین رستوران و کافه نیز دسترسی داشته باشید. مورد جالب توجه در این پارک اینست که در اعیاد مذهبی یا روزهای ملی جشنواره ها و مراسمات خاصی برگزار می شود. علاوه بر این که پارک آب و آتش محلی مناسب برای پیک نیک به شمار می رود، همچنین محل مناسبی برای اسکیت سواری و دوچرخه سواری است که می توانید اسکیت و دوچرخه نیز کرایه کنید. همچنین در نزدیکی پارک آب و آتش پل طبیعت قرار گرفته است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آدرس: ابتدای عظیمراه حقانی، بعد از چهارراه دنیا کودک

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک های جنوب تهران

در سمت جنوبی تهران نیز به این پارک ها دسترسی خواهید داشت:

پارک ولایت

این پارک در محل قدیمی پادگان قلعه مرغی تهران در سال 1390 تاسیس شده و میزبان نفرات زیادی در طی روز است. امکانات موجود در این پارک عبارتند از رینگ سواره، پیست دوچرخه سواری، گشتگاه پیاده، جهت تندرستی، زمین های بازی بچه ها و عظیمسالان، پیست اسکیت. قسمتی از این پارک نیز به بانوان تعلق دارد و ورود آقایان به این قسمت ممنوع بوده که خانم ها می توانند در این بخش ورزش نمایند و به استراحت مشغول باشند. در جنوب تهران بی شک یکی از گزینه های بسیار مناسب برای تفریح و وقت گذرانی همین بوستان است. در این پارک نیز می توانید دوچرخه کرایه کنید و در پیست تعبیه شده دورتادور پارک دوچرخه سواری کنید.

آدرس: منطقه 19، انتهای اتوبان نواب

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک بعثت

پارکی با قدمت بسیار زیاد که به سال 1352 خورشیدی بر می شود و در کنار ترمینال جنوب قرار گرفته است. این پارک محل خوبی برای مسافران نیز به شمار می رود که با سه ورودی شمالی، جنوبی و شرقی جزو نخستین مجموعه تفریحی و ورزشی محسوب می شود. از جذابیت های این پارک می توان به وجود دریاچه اشاره نمود که می توانید قایق سواری کنید و در میان این دریاچه نیز محلی برای لانه پرندگان ساخته شده و اردک و غاز زیادی زندگی می نمایند. همچنین محلی برای بازی های بسکتبال، والیبال و فوتبال نیز در این پارک تعبیه شده اند.

آدرس: عظیمراه بعثت، خیابان شهید صابونیان

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک های شرق تهران

پارک های قسمت شرق تهران نیز عبارتند از:

پارک جنگلی لویزان

پارکی بی نظیر در سال 1346 در بخش شمیرانات ساخته شده و از لحاظ وسعت بسیار وسیع است. در پارک لویزان درختان بلندی به چشم می خورند و در قسمت بالایی این پارک چندین هتل، سفره خانه، بوفه، کافی شاپ، وجود دارند. معمولا این پارک زیبای جنگلی برای روزهای تابستانی بسیار مناسب بوده و با هوای خنک و دلنشین خود از افراد زیادی پذیرایی می نماید. یکی از ایده آل ترین پارک های تهران برای گشت و گذار خانوادگی همینجاست که در فضای دل انگیز و زیبای این پارک نمای بی نظیری از تهران را تماشا خواهید کرد.

آدرس: شمیرانات

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک های غرب تهران

حال به سمت غرب تهران می رویم که پارک های این منطقه نیز عبارتند از:

پارک پردیسان

پارکی جنگلی پردیسان جزو پارک های عظیم تهران است که از سال 1376 تاسیس شده و شامل بخش هایی مانند موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش بوده، همچنین شامل دو قسمت حیات وحش طبیعی و حیات وحش در حال اسارت است که حیات وحش طبیعی شامل پرندگان و خزندگان و بخش در حال اسارت نیز شامل سه گروه گوشتخوران، علفخوران و پرندگان است، بازدید از این بخش ها به همه علاقه مندان به حیوانات توصیه می شود. یکی از پارک های معدودی است که می توانید همراه خودتان حیوانات خانگی نیز ببرید. همچنین از این پارک چشک انداز بی نظیری از برج میلاد قابل مشاهده است.

آدرس: منطقه 2، عظیماره همت غرب به شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر یکی از پارک های عظیم جنگلی در تهران است که در سال 1342 احداث شده و هواداران خاص خود را دارد. به دلیل قرار گیری دریاچه چیتگر در همسایگی این پارک جنگلی به شهرت زیادی دست یافته است. بازدید از پارک چیتگر در هنگام سفرتان با خرید بلیط هواپیما پیشنهاد می شود. هدف از ساخت پارک چیتگر این بوده تا مقدار اکسیژن این منطقه بالا رود که تا حدی نیز پیروز شده اند. پارک چیتگر محلی برای گذران اوقات فراغت به همراه دوستان و خانواده است و همچنین شامل تفریحاتی مانند پینت بال، اسب سواری، تیوپ سواری و سافاری است. در دریاچه چیتگر نیز می توانید به ورزش آبی، اسکله های قایقرانی و چندین مورد دیگر مانند باربیکیو، آلاچیق دسترسی داشته باشید.

آدرس: حاشیه غربی تهران

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک ستارخان

پارک ستارخان نیز جزو پارک های قدیمی و جذاب در غرب تهران است که همیشه مورد توجه ورزش دوستان قرار گرفته و خیلی از اهالی برای گذران اوقات فراغت خود این پارک را انتخاب می نمایند. قدمت این پارک حدودا 50 سال است و با آبنمای زیبای خود دارای امکانات متنوعی است. درختان این مجموعه عبارتند از کاج سدروس، کاج نوئل، سرو، چنار، اقاقیا و زیتون که فضای دلنشینی ایجاد نموده اند.

آدرس: منطقه 2، خیابان ستارخان

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک های مرکز تهران

در قسمت مرکزی تهران نیز چندین پارک مشهوری وجود دارند که در ادامه به معرفی شان خواهیم پرداخت:

پارک ساعی

پارکی واقع در خیابان ولیعصر تهران با پوشش گیاهی بسیار متنوع که در سال 1324 با درختکاری فردی به نام مهندس ساعی شروع شده و به بهره برداری رسید. بخشی از پارک ساعی نیز باغ ژاپنی نام دارد و شامل پرندگان آبزی است. همچنین در این پارک می توانید به زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز، آلاچیق، حیات وحش پارک و شهربازی بچه ها دسترسی داشته باشید. به دلیل قرارگیری این پارک در مرکز تهران دسترسی آسانی خواهید داشت و از بخش های این پارک بی نظیر می توان به قفس های مخصوص حیوانات، 17 نوع گیاه مختلف، چندین مجسمه حیوانات و تندیس های مفهومی، دریاچه مصنوعی و پیست اسکیت و کافی شاپ اشاره نمود.

آدرس: خیابان ولیعصر، ایستگاه اتوبوس آبشار

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک شهر

یکی از بوستان های قدیمی در مرکز تهران پارک شهر نام دارد که در سال 1339 تاسیس شده و در خیابان های خیام و شهید فیاض بخش قرار گرفته است. به دلیل نزدیکی پارک شهر به بازار تهران از شهرت زیادی برخوردار است و به دلیل وسعت زیاد شامل گونه های گیاهی متنوع و نادری است. همچنین در این پارک می توانید به کتابخانه نیز دسترسی داشته باشید. امکانات ویژه ای برای معلولان در پارک شهر تعبیه شده تا با آسایش لذت بپردازند. از امکانات پارک شهر می توان به آکواریوم، باغ پرندگان، زمین بازی بچه ها، امکانات ورزشی و دریاچه مصنوعی برای گشت با قایق پدالی اشاره نمود. همچنین در وسط این پارک نیز می توانید به رستوران سنتی دسترسی داشته باشید.

آدرس: خیابان وحدت اسلامی

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک لاله

این پارک به عنوان یکی از عظیم ترین پارک های تهران به شمار می رود و با اینکه در منطقه پرجمعیت و شلوغی واقع شده اما همیشه مورد توجه شهروندان تهرانی و مسافران قرار می گیرد. پارک لاله در سال 1345 احداث شده و قبل از تاسیس پارک این محل مخصوص میدان اسب دوانی و رژه بوده است. در پارک لاله تهران می توانید تندیسی از شاعر گرانقدر خیام را تماشا کنید که در سال 1351 در ایتالیا ساخته شده، همچنین مجسمه ابوریحان بیرونی نیز در این پارک به چشم می خورد. در این پارک زیبا می توانید انواع درخت های اقاقیا و سرو نقره ای را تماشا کنید. از امکانات ویژه این پارک می توان به زمین والیبال و بسکتبال، زمین بازی بچه ها، کتابخانه، جهت پیاده روی، میزهای شطرنج، اشاره نمود، همچنین موزه فرش، کانون پرورش فکری بچه ها و موزه هنرهای معاصر نیز در اطراف این پارک قرار دارند.

آدرس: منطقه 6، خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک هنرمندان

پارک هنرمندان دارای چندین نام دیگر مانند باغ هنرمندان، باغ هنر یا بوستان ایرانشهراست و جزو مکان های تاریخی دوران قاجار به شمار می رود. این پارک شامل خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر است و مورد جالب توجه در خصوص پارک هنرمندان اینست که زمین این پارک به یک شاهزاده قاجاری تعلق داشته و به همت معمار آلمانی در سال 1375 به شکل کنونی ساخته شده است، به جرات می توان گفت یکی از بهترین پارک های شهر تهران همینجاست. رویدادهای مختلف هنری در طی سال مانند اجرای تئاتر، موسیقی و… برگزار می شود و امکانات مختلفی مانند زمین بازی مصنوعی، آثار هنری مختلف، زمین بازی بچه ها، خانه هنرمندان، کافی شاپ و رستوران، فروشگاه آثار هنری، زمین بسکتبال، باشگاه ورزشی در این پارک وجود دارند.

آدرس: میدان هفت تیر، خیابان ایرانشهر

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

پارک دانشجو

پارک دانشجو به عنوان پارک قدیمی و خاطره انگیز در تهران است که در سال 1346 افتتاح شده و پیش از انقلاب نام این پارک پهلوی بوده است. پارک دانشجو شامل تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی است و به دلیل نزدیکی به تالار وحدت همیشه مورد توجه اهالی هنر مخصوصا جوانان هنرمند قرار می گیرد و جشنواره خیابانی تئاتر فجر نیز هرساله در این پارک برگزار می شود. در پارک دانشجو درختانی مانند نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید درختی کاشته شده اند که زیبایی خاصی به این پارک بخشیده اند و بازدید از این پارک به همه گردشگران توصیه می شود.

آدرس: چهارراه ولیعصر، تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب اسلامی

ساعت و هزینه بازدید: شبانه روزی و رایگان

منبع: گردشبان
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 730

به "معرفی پارک های معروف در گوشه و کنار تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پارک های معروف در گوشه و کنار تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید