قدرتمندترین آهنربای دنیا ساخته شد

به گزارش میهن دی ال، قدرتمندترین آهنربای دنیا که میدان مغناطیسی آن 280 هزار بار قدرتمندتر از زمین است ساخته شد.

قدرتمندترین آهنربای دنیا ساخته شد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، عظیمترین آهنربای دنیا به نام سنترال سولنوید (Central Solenoid) که ساخت آن 10 سال طول کشیده، اکنون آماده ارسال به فرانسه است.

این آهنربا قطعه اصلی پروژه راکتور همجوشی هسته ای است که فرایند فراوری انرژی خورشید را تقلید می نماید. به طور دقیق تر این ابزار بخش اصلی ITER یک ماشین 23.95 میلیارد دلاری است که انرژی همجوشی را روی زمین ایجاد می نماید. ماشین مذکور با همکاری 35 کشور در فرانسه ساخته شده و هدف آن دستیابی به یک انرژی تجدیدپذیر واقعی است.

سیستم همجوشی هیدروژنی آزمایشی است که نشان می دهد این فناوری کارآمد است و علاوه بر آن قادر به فراوری و کنترل انرژی است تا بدون انتشار گاز های گلخانه ای و دی اکسید کربن بتوان برق فراوری کرد.

هرچند انرژی همجوشی قبلاً نیز روی زمین فراوری شده است، اما همواره انرژی فعال سازی دستگاه از انرژی فراوریی آن کمتر بوده است.

البته این یکی از 6 آهنربای جدیدی است که قرار است در دستگاه مذکور به کار فرایند. هنگامی که سیستم به طور کامل سرهم گردد قطر آهنربا 14 و ارتفاع آن 59 فوت خواهد بود. همچنین وزن آن به هزار تن می رسد.

نیروی مغناطیسی این آهنربا به حدی زیاد است که می تواند یک ناو هواپیمابر 100 هزارتنی را 2 متر از روی زمین بلند کند.

هرچند این پروژه یک آزمایش علمی است، اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، واحد های همجوشی هیدروژن می توانند تا نیمه قرن حاضر به شبکه توزیع برق یاری نمایند و روزانه با استفاده از یک کیلوگرم سوخت 1500 مگاوات الکتریسیته فراوری نمایند.

این آهنربای غول پیکر توسط شرکت جنرال اتومیکز در ایالت کالیفرنیا در حال توسعه است. پیش بینی می گردد قطعات عظیم آن نیز تا سال 2023 میلادی نصب شوند و نخستین جریان پلاسما در 2025 از طریق آن فراوری گردد.

هنگامی که 6 آهنربای مذکور و بقیه تجهیزات کنار هم قرار گیرند، راکتور توکامک ITER را به وجود می آورند که یک خورشید روی زمین است و همجوشی در مقیاس صنعتی را نمایش می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1000

به "قدرتمندترین آهنربای دنیا ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمندترین آهنربای دنیا ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید