راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه سینگونیوم در خانه

به گزارش میهن دی ال، گیاه سینگونیوم یکی از گل های آپارتمانی زیبا با برگ هایی فرق دارد. این گیاه آپارتمانی اگر در شرایط مساعد نگهداری شود، رشد تقریبا سریعی دارد. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا درباره سینگونیوم و روش های نگهداری و تکثیر آن بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه سینگونیوم در خانه

سینگونیوم چیست؟

گیاه سینگونیوم یک گیاه دنباله دار و بالافراینده است که در شرایط مساعد رشد سریعی دارد. این گیاه مانند سایر گیاهان بالافراینده ویره دارد. ویره ها ساقه هایی ظریف و باریک هستند که گیاه برای نزدیک کردن و اتکای ساقه های اصلی به سطوح از آن ها استفاده می کند. گیاه سینگونیوم بومی آمریکای جنوبی است و در بسیاری از منطقه ها آن رشد می کند. این گیاه زیبا به دلیل نگهداری آسان و ظاهر مجذوب کننده و آویز مانندش به یک گیاه آپارتمانی محبوب تبدیل شده است.

هنگامی که برگ های سینگونیوم رشد می کنند، شکل آن ها تغییر می کند. ابتدا شبیه به یک پیکان ساده هستند اما وقتی بزرگ تر می شوند یک شیار پهن و عمیق در انتهای آن ها شکل می گیرد که انتهای برگ را به دو قسمت مجزا تقسیم می کند. این برگ ها رنگ های متفاوتی دارند که این تفاوت در رنگ هم به سن آن ها بستگی دارد و بین سبز تیره و سفید تا سبز مغزپسته ای و صورتی روشن متغیر است.

گیاه سینگونیوم نمی تواند دمای پایین تر از منفی یک درجه سانتی گراد را تحمل کند و فقط می تواند با دمای بین منفی یک تا 15 درجه سانتی گراد سازگار شود. در منطقه های که دمای هوا در فضای باز با این الگو مطابقت ندارد، باید در فضای بسته و به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری شود. گیاه سینگونیوم می تواند مراقبت های نامنظم و حتی فراموش کردن مراقبت ها را تحمل کند و به همین دلیل برای باغبان های تازه کار و باغبان های فراموش کار یک گزینه بسیار مناسب است.

البته اگر گیاه سینگونیوم را برای نگهداری در خانه انتخاب کرده اید باید مراقب بچه ها و حیوانات خانگی باشید چرا که این گیاه سمی است و باعث ایجاد سوزش و ناراحتی در دهان و معده می شود.

جدول اطلاعات کلی درباره گیاه سینگونیوم

نام علمیSyngonium podophyllum
نام رایجسینگونیوم
نوع گیاهفراینده
نیاز به نور خورشیدنیمه سایه
نوع خاکمرطوب با زه کشی خوب
زمان گل دهیتابستان (به ندرت گل می دهد)
رنگ گلسفید
منطقه بومیآمریکای جنوبی، مکزیک
مسموم کنندگیسمی برای سگ و گربه

نگهداری از گیاه سینگونیوم

گیاه سینگونیوم نگهداری نسبتا آسانی دارد. این گیاه و گیاه فیلودندرون که آن هم از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می رود، از یک خانواده هستند و شرایط مناسب برای رشد آن ها هم تقریبا یکسان است.

گیاه سینگونیوم در محیط طبیعی زندگی خود یک گیاه بالافراینده است که از محیط های سایه زیر درختان به سمت محیط های کاملا آفتابی در بالای درختان رشد می کند و هم زمان با افزایش ارتفاع گیاه، برگ ها هم بزرگ تر می شوند. وقتی به عنوان گیاه آپارتمانی از این گیاه نگهداری می شود، بعد از اینکه به میزان کافی رشد کرد یک گیاه دنباله دار است که می توان با استفاده از یک پایه ساده یا پایه خزه دار شرایط را برای بالافرایندگی آن آماده کرد. رشد گیاه در این شرایط می تواند منظره ای مجذوب کننده ایجاد کند. برای اینکه رشد عمودی گیاه حفظ شود، وقتی به تدریج ساقه های جوان تر رشد می کنند، می توانید آن ها را هم به پایه ببندید.

از آن جایی که گیاه سینگونیوم بومی منطقه ها گرمسیری است، اتاق های آفتاب گیر و گلخانه هایی که نور، گرما و رطوبت کافی داشته باشند برای نگهداری از این گیاه مناسب هستند و گیاه می تواند در این شرایط به خوبی رشد کند. شما هم با فراهم کردن این شرایط، داشتن یک گیاه سالم و شاداب را تجربه خواهید کرد.

نور

گیاه سینگونیوم مکان های پرنور را دوست دارد اما قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را نمی پسندد. نور پراکنده برای گیاه بهتر است چرا که پرتوهای شدید و مستقیم می توانند برگ ها و ویره های گیاه را بسوزانند یا باعث سفیدشدن برگ ها بشوند. گونه هایی که برگ های رنگارنگ دارند در برابر نور مستقیم خورشید کمی مقاوم تر هستند و گونه هایی که برگ های سبز تیره دارند می توانند با محیط هایی که سایه بیشتری دارند بهتر سازگار شوند.

خاک

خاک هایی که با نام خاک مخلوط گلدان شناخته می شوند برای کاشتن گیاه سینگونیوم مناسب هستند. این گیاه به راحتی دچار پوسیدگی ریشه می شود، بنابراین هر نوع خاکی که انتخاب می کنید باید زهکشی خوبی داشته باشد. به علاوه اینکه، برای نگهداری از گیاه یک گلدان سفالی انتخاب کنید تا رطوبت اضافی خاک از روزنه های آن خارج شود.

آب

در بهار و تابستان گیاه سینگونیوم را به طور منظم آبیاری کنید و در زمستان نوبت های آبیاری را کاهش دهید. در بهار و تابستان باید بین دو نوبت آبیاری به میزان ای فاصله باشد که خاک گیاه کاملا خشک نشود. همچنین نباید آبیاری ها به قدری به هم نزدیک باشند که خاک گیاه دائما رطوبت زیادی داشته باشد.

دما و رطوبت

گیاه سینگونیوم به عنوان یک گیاه بومی منطقه ها گرمسیری، محیط های گرم و مرطوب را ترجیح می دهد. اگر می توانید شرایطی فراهم کنید که محیط دمایی بالاتر از 15 درجه سانتی گراد داشته باشد. اگرچه این گیاه با محیطی که رطوبت متوسطی دارد سازگار می شود، اما در محیطی که رطوبت بیشتری دارد بهتر رشد می کند. گیاه را به مکان هایی از خانه که رطوبت بیشتری دارند انتقال دهید؛ آشپزخانه یا حمام. همچنین می توانید از روش های افزایش رطوبت استفاده کنید؛ قرار دادن یک دستگاه رطوبت ساز در نزدیکی گیاه یا قرار دادن یک سینی پر از سنگ های کوچک زیر گلدان و ریختن مقداری آب داخل سینی.

کود

از اول بهار تا آخر پاییز، ماهی یک بار گیاه سینگونیوم را با کودهای مایع تغذیه کنید. در زمستان که گیاه به طور طبیعی سرعت رشد خود را کاهش می دهد، کوددهی را متوقف کنید.

تکثیر گیاه سینگونیوم

گیاه سینگونیوم به راحتی و با روش قلمه زدن ساقه ها تکثیر می شود. می توانید از اول بهار تا آخر تابستان برای تکثیر این گیاه اقدام کنید. اگر بعضی از ساقه های گیاه ریشه های هوایی دارند، این ساقه ها را برای قلمه زدن انتخاب کنید و قسمتی از ساقه را که به ریشه هوایی متصل است جدا کنید. قلمه زدن ساقه ای که ریشه هوایی به آن متصل است، شانس شما را برای انجام یک تکثیر پیروز افزایش می دهد.

برای تکثیر گیاه سینگونیوم، کافی است قلمه را درون یک لیوان آب قرار دهید. بعد از چند هفته، رشد ریشه های تازه را مشاهده خواهید کرد. بعد از شروع رشد ریشه ها، حداقل یک ماه صبر کنید تا ریشه ها به میزان کافی رشد کنند. در این مدت باید به طور منظم لیوان را با آب پر کنید. بعد از یک ماه می توانید برای کاشتن قلمه در گلدان اقدام کنید.

تعویض گلدان

از آنجایی که گیاه سینگونیوم رشد بسیار سریعی دارد، اینکه هر چند وقت یک بار به تعویض گلدان نیاز پیدا می کند تا میزان ای به میزان رشد هر گیاه بستگی دارد. یک سینگونیوم بزرگ هر سال به تعویض گلدان نیاز دارد. اگر ریشه های گیاه به قدری رشد کنند که همه فضای گلدان را بگیرند، رشد گیاه با مشکل روبرو می شود.

برای اینکه بتوانید رشد ریشه ها را بررسی کنید و از پر شدن فضای گلدان با ریشه های انبوه جلوگیری کنید؛ هر سال در فصل بهار خاک گلدان را عوض کنید و هر دو سال یک بار برای تعویض گلدان اقدام کنید.

آفت ها و بیماری های رایج

گیاه سینگونیوم در برابر آفت ها نسبتا مقاوم است و در این زمینه نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اما هنگامی که در فضای بسته و کنار سایر گیاهان از این گیاه نگهداری شود، در معرض آفت هایی مانند کنه عنکبوتی، شپشک، شپشک آردی و شته قرار می گیرد. اگر هر یک از این آفت ها را روی قسمت های مختلف گیاه مشاهده کردید، خیلی سریع برای درمان گیاه اقدام کنید و برای این کار از روغن چریش یا سایر محلول های طبیعی استفاده کنید. اگر خیلی سریع برای مقابله با این آفت های کوچک اقدام نکنید، آن ها تکثیر می شوند و همه قسمت های گیاه و سایر گیاهان شما را آلوده می کنند.

زرد شدن برگ های گیاه سینگونیوم

زرد شدن برگ های سینگونیوم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و پیدا کردن دلیل این مشکل به بررسی نیاز دارد.

رطوبت؛ شایع ترین دلیل برای زرد شدن برگ های سینگونیوم رطوبت نامناسب خاک و به ویژه زیاده روی در آبیاری گیاه است. گیاه سینگونیوم نمی تواند برای مدت طولانی خاک کاملا خیس را تحمل کند و دچار پوسیدگی ریشه می شود. پوسیدگی ریشه یکی از دلایلی است که باعث می شود گیاهتان را از دست بدهید. زرد شدن برگ ها را به عنوان یک هشدار از سمت گیاه در نظر بگیرید به این معنی که احتمال بروز پوسیدگی ریشه وجود دارد. از طرفی دیگر، آبیاری نامنظم باعث ایجاد استرس در گیاه و زرد شدن برگ های آن می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل نکات زیر را رعایت کنید.

  • فقط زمانی که نیمی از خاک خشک شده است برای آبیاری مجدد اقدام کنید.
  • هنگامی که برگ های گیاه شروع به پژمرده شدن می کنند، نشانه این است که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.
  • برای اینکه مطمئن شوید گیاه به میزان کافی آب دریافت می کند، گلدان را به میزان ای آبیاری کنید که مقداری آب از سوراخ های زهکشی ته گلدان خارج شود.
  • پس از هر نوبت آبیاری، آب اضافی درون زیر گلدانی را تخلیه کنید. نباید اجازه دهید این رطوبت اضافی به تدریج وارد خاک گلدان شود.

البته رطوبت محیط هم اهمیت دارد و کمبود آن روی گیاه تأثیر می گذارد. در این شرایط، ابتدا لبه برگ های گیاه قهوه ای می شوند و با ادامه شرایط، برگ ها به صورت کامل زرد و پس از آن قهوه ای می شوند و در نهایت پس از پژمرده شدن برگ ها، گیاه با ریزش برگ روبرو می شود. سطح رطوبت محیط را با غبار پاشی گیاه، دستگاه رطوبت ساز یا سینی سنگ ریزه افزایش دهید.

نور؛ اگرچه گیاه سینگونیوم می تواند تا میزان ای محیط های کم نور را تحمل کند اما هنگامی که نور کافی دریافت نمی کند، گیاه با سرعت کمتری رشد می کند. اما در محیط های تاریک یا بسیار کم نور که گیاه نور بسیار کمی دریافت می کند، برگ های گیاه زرد می شوند.

آفت ها؛ گیاهانی که دچار استرس شده اند یا ضعیف هستند بیشتر در معرض هجوم آفت ها قرار می گیرند. بعضی از حشرات مانند کنه عنکبوتی که شیره گیاهان را می مکند، می توانند رطوبت را از گیاه خارج کنند. در نتیجه واکنش سریع گیاه به بروز این مشکل، برگ ها و به ویژه برگ های کوچک تر زرد می شوند.

سوراخی که حشرات به وسیله دهانشان برای مکیدن مایعات روی بافت گیاه ایجاد می کنند به گیاه آسیب می زند. اگر این گیاه آسیب دیده در شرایط نامناسبی قرار بگیرد و به میزان کافی نور، مواد مغذی و آب دریافت نکند، برگ های آن با سرعت بیشتری زرد می شوند.

زردشدن های طبیعی؛ هنگامی که برگ های تازه رشد می کنند، برگ های قدیمی که در قسمت های پایینی گیاه هستند زرد می شوند. این یک فرایند طبیعی برای ریزش برگ های قدیمی است. با ریزش این برگ ها، انرژی لازم برای رشد برگ های تازه تأمین می شود.

منابع: Thespruce و Bloomscape

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1288

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه سینگونیوم در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه سینگونیوم در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید