با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان آشنا شوید

به گزارش میهن دی ال، بیماری های مشترک انسان و حیوان از جنبه های حفظ سلامت و مالی، جوامع را در معرض تهدید قرار می دهند.

با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان آشنا شوید

به گزارش خبرنگار از ، محمد مرادی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری های مشترک انسان و حیوان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و هم از جنبه حفظ سلامت و هم از جنبه مالی، جوامع را در معرض تهدید قرار می دهند.

او اضافه نمود: سالَک یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان و بومی در کشور است که به صورت زخم پوستی تظاهر می نماید.

مرادی اضافه نمود: در منطقه ها بومی بیماری سالک، نصب توری به پنجره ها و استفاده از پشه بند بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به سالک مهم است.

او گفت: اگر در منطقه ها با شیوع بالای سالَک زندگی می کنید، لباس های پوشیده و روشن بپوشید و از مواد دور کننده حشرات استفاده نمایید.

مرادی توضیح داد: بیماری هاری به وسیله حیوان گزیدگی به انسان منتقل می گردد در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسیناسیون آن ها اقدام نمایید.

او گفت: در صورت بروز هرگونه حیوان گزیدگی جراحات حاصله را با آب و صابون به مدت 15 دقیقه شست و شو داده و جهت دریافت خدمات پیشگیری از هاری به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی جهت اقدامات بعدی مراجعه نمایید.

مرادی اعلام کرد: هرگونه تغییر در رفتار و عادات حیوانات خانگی بویژه بروز رفتار های تهاجمی، مشکوک به بیماری هاری است.

او اضافه نمود: از تهیه و خرید گوشت های عرضه شده در معابر و جاده ها و بعلاوه مصرف جگر خام و گوشت های نیم پز پرهیز نمایید.

مرادی اضافه نمود: ذبح دام، صرفا در کشتارگاه تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی صورت بگیرد و به هیچ اسم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

او گفت: در منطقه ها مار و عقرب خیز در پکشیدن لباس و کفش مناسب دقت نمایید در صورت گزش، محل را با آب و صابون شسته و محل گزیدگی را با پارچه تمیز بپوشانید و آرامش خود را حفظ و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

مرادی توضیح داد: در مسافرت یا گردش در جنگل ها، پارک ها یا کوهستان هایی که ممکن است زیستگاه مار باشند، کوله پشتی و لباس ها را نباید روی زمین رها کرد.

او ادامه داد: هنگام دوباره پوشیدن کفش ها، باید داخل آن را به دقت جستجو کرد با پوشیدن کفش های مناسب مانند چکمه، پوتین و جوراب های ضخیم از خود محافظت کنید.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1077

به "با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید