بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند

به گزارش میهن دی ال، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانکها باید به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند و در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی با تخلفات برخورد خواهد نمود.

بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، دکتر همتی در نخستین جلسه دوره ای خود در سال 1400 با مدیران عامل بانکها سال گذشته را از منظر فشار مالی بر اقتصاد ایران بی سابقه خواند و گفت: سال گذشته با وجود تمام مسائلی که برای اقتصاد کشورمان حادث شد، شاخص های نظام بانکی به سمت بهبود حرکت کرد.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه نمود: با وجود فشار و مسائل در سال گذشته و علی رغم انتظارات بانک مرکزی و شبکه بانکی با این حال توانست نسبتاً عملکرد مناسبی را از خود ارائه کند و توانستیم به اهداف میان مدت مدنظر دست یابیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این بانک کوشش بسیاری را برای کنترل نقدینگی انجام داده است: ما سال گذشته کوشش ها و فعالیت های بسیاری را برای کنترل نقدینگی به کار بستیم که اگر این کوشش ها نبود، نقدینگی به مراتب به بیش از این میزان می رسید.

دکتر همتی با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار تاکید نمود: لازم است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک هایی که نرخ ها را رعایت نمی نمایند، برخورد لازم را به عمل آورد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد: همچنین بانکها باید نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمایند و در تسهیلات دهی به منابع و مصارف خود دقت داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت نظام بانکی در زمینه فرهنگ سازی در مورد اجرایی کردن قانون جدید چک یادآور شد: از آنجایی که پیاده سازی قانون جدید چک از سوی مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی حائز اهمیت است، لذا شبکه بانکی باید در کوشش باشد همکاری ها در این زمینه را افزایش دهند چرا که هدف از اجرای این قانون افزایش شفافیت است. همچنین در این زمینه شعب نیز باید کوشش نمایند، همکاری و اطلاع رسانی لازم را به مشتریان خود داشته باشند.

رییس شورای پول و اعتبار با انتقاد از اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی توضیح داد: اضافه برداشت بانکها به نوعی تخلف تلقی می گردد و بانکها در فرایند جایگزین آن می توانند به وسیله عملیات ریپو و واگذاری اوراق، اضافه برداشت را جبران نمایند.

دکتر همتی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده اقتصاد کشور گفت: نسبت به آینده امیدواریم و اقتصاد کشور به سمت و سوی مثبت در حرکت است و امید است که اقتصاد کشور به سمت احیا و ثبات هر چه بیشتر برود.

وی گفت: همانطور که پیش از این نیز تأکید شد، اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغازحکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می تواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

همچنین در سرانجام رئیس کل بانک مرکزی بر پایبندی شبکه بانکی نسبت به انجام تکالیف قانون بودجه که از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است، تأکید کرد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 908

به "بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید