آژانس: شورای حکام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران طبق پروتکل الحاقی و NPT شد

به گزارش میهن دی ال، آژانس بین الملی انرژی اتمی با تایید تصویب قطعنامه ضدایرانی گفت، در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان پی تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

آژانس: شورای حکام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران طبق پروتکل الحاقی و NPT شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حاکم در پایگاه اینترنتی خود با تایید این خبر نوشت: اعضای آژانس امروز یک قطعنامه علیه ایران صادر کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی ان پی تی و همچنین پروتکل الحاقی کاملا عمل کند و در این زمینه با آژانس همکاری کامل کند و درخواستهای این سازمان را بدون تاخیر اجرا کند.

قطعنامه شورای حکام آژانس که توسط آلمان، انگلیس و فرانسه پیشنهاد شده بود روز جمعه با 25 رای موافق و 2 رای مخالف به تصویب رسید.

پایگاه خبری آژانس در گزارش خود آورده است، این قطعنامه به دنبال دو گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ماه مارس و ژوئن و درخواست شفاف سازی برای صحت و سقم اعلامیه های ایران تحت توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله عدم دسترسی به دو محل خاص و کمبود شفافیت در ارتباط با سوالات و ابهامات آژانس در زمینه فعالیتهای اعلام نشده ایران تصویب شده است.

براساس این گزارش، قطعنامه همچنین بر اهمیت سازگاری کامل دولتها با تعهداتشان و تسهیل دسترسی مورد نیاز آژانس تاکید کرده است.

آژانس همچنین در این قطعنامه مدعی نقش مستقل و اساسی خود برای راستی آزمانی سازگاری ایران با تعهداتش در زمینه منحصرا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران شده است.

کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس ضمن محکوم کردن قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام گفت که جمهوری اسلامی اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود.

وی گفته: جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در بین کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از 33 دسترسی تکمیلی از ایران انجام می شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفت وگوها نیز در این زمینه در جریان است و همچنین تلاش ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

مواضع جدید آژانس درحالی مطرح می شود که آژانس از زمان امضای برجام دهها بار اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام را تایید کرده است. با این حال با روی کار آمدن مدیرکل جدید آژانس بعد از درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل سابق این سازمان، رویکرد این نهاد ناظر بر قعالیتهای اتمی کشورهای جهان تحت تاثیر القائات آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی تغییر یافته است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 377

به "آژانس: شورای حکام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران طبق پروتکل الحاقی و NPT شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس: شورای حکام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران طبق پروتکل الحاقی و NPT شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید