کرونا زیر ذره بین فناوری های چینی ، نوآوری هایی که با این ویروس می جنگند

به گزارش میهن دی ال، ویروس کرونا فرصتی را برای شرکت های فناوری دنیا به ویژه در چین به وجود آورده است تا نوآوری های خود را برای مقابله با شیوع این بیماری به منصه ظهور برسانند.

کرونا زیر ذره بین فناوری های چینی ، نوآوری هایی که با این ویروس می جنگند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، فاطمه صائبی صفت- صنعت فناوری چین در تکاپوست تا روش هایی را برای تماس کمتر افراد با یکدیگر پیش بیاورد و در این راستا رویکرد جدیدی در میان شرکت های تکنولوژی تحت عنوان تحویل کالا بدون تماس به وجود آمده است تا از این طریق مایحتاج مردم بدون تماس با افراد دیگر به دست شان برسد.

رستوران های بزرگ و زنجیره ای مانند مک دونالد، استارباکس و پیتزا هات خود را با آخرین فناوری ها سازگار نموده اند تا بتوانند در این رقابت سری از سر ها دربیاورند. چین دهه هاست که بودجه و نیروی انسانی زیادی را صرف توسعه بخش فناوری خود نموده است و حال در مواجهه با بحران عظیم بهداشت عمومی، شرکت های فناوری خود را ترغیب می نماید تا به نبرد علیه این بیماری جدید بپیوندند. به همین دلیل نیز غول های فناوری کشور با استفاده از وسایل نقلیه خودمختار برای تحویل مایحتاج کارمندان بیمارستان ها و پزشکان، استفاده از هواپیما های بدون سرنشین با دوربین های حرارتی برای بهبود تشخیص ویروس و ارائه تسهیلات اقتصادی به محققان برای توسعه واکسن این بیماری از شیوع بیشتر آن جلوگیری می نمایند.

لیستی از شرکت های فناوری که برای ریشه کنی کرونا کوشش می نمایند

یک نهاد صنعتی وابسته به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به تازگی لیستی از 60 شرکت تهیه نموده که ادعا می نمایند راه چاره های فنی برای حل مشکل ویروس کرونا ارائه می دهند. به طور مثال، یک شرکت اپلیکیشنی را وارد بازار نموده است که برای افراد شرح می دهد اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که حسابی از ویروس کرونا ترسیده اید و دچار استرس شده اید، نترسید؛ همه این مشکل را دارند. همین اپلیکیشن شرایط احساسی کاربر را به وسیله فناوری تشخیص چهره و تجزیه و تحلیل ویدئوی 60 ثانیه ای از کاربر و از روی شرایط پوست، ابرو، پلک ها، گوشه های دهان و لرزش های بدن ارزیابی می نماید. اگر سطح استرس در کاربری زیاد باشد، به او پیشنهاد می نماید که حتما به روانشناس مراجعه کند.

این در حالی است که پلیس چین نیز از کلان داده های یک شرکت دیگر موجود در لیست مذکور استفاده می نماید تا صورت تک تک افراد را در جمعیت ارزیابی و افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کند. این شرکت که بیانگ نام دارد، ادعا می نماید که فناوری اش تا به امروز منجر به کاهش 22 درصدی تماس به خطوط تلفن اضطراری چین، 36 درصد کاهش زورگیری و 40 درصد کاهش دزدی در این کشور شده است.

حال اگر چهره شخصی به وسیله دوربین های تشخیص چهره در جمعیت به عنوان بیمار کرونا شناخته شود، شرکت یلینک وارد عمل می شود. این شرکت مستقر در شنزن با یاری فناوری های بسیاری از جمله اینترنت اشیا، کلان داده ها و رایانش ابری، شخص را برای قرنطینه شدن در خانه یاری می نماید. این ابزار ها هر لحظه دمای بدن، ضربان قلب و میزان اکسیژن خون را به وسیله دماسنج و مچ بند بلوتوثی اندازه می گیرند و این اطلاعات را به بخش ابر سلامت عمومی دولت می فرستند تا در آنجا مورد تحلیل قرار گیرد. این شرکت حتی قفلی را برای در خانه شخص مبتلا خواهد انداخت و فقط در صورتی این در باز می شود که اپلیکیشن گوشی هوشمند که خود این شرکت ساخته، نشانه های بهبود و نجات شخص از بیماری کرونا را نشان دهد. اگر هم شخص مبادرت به شکستن و در رفتن از خانه شود، این اپلیکیشن به پلیس هشدار می دهد.

حال فرض کنید که افراد در خانه قرنطینه شده اند. حتما حوصله شان سر می رود و دوست دارند که به نحوی سر خود را گرم نمایند و مطمئنا سر وقت گوشی خود می فرایند. تا اینجای کار مسئله ای نیست، اما اگر زمانی آغاز به اشتراک گذاری مطالب حساس سیاسی از نظر دولت چین بکند، شرکت یویی بات (UiBot) وارد عمل می شود. یویی بات که یک شرکت رباتیک هوشمند است، تمامی محتوای چت ها را با یاری جست وجوی کلمات کلیدی در اپلیکیشن های پیغام رسانی مثل WeChat می شود که میلیون ها چینی از آن استفاده می نمایند و بستر اینترنت کشور را تشکیل می دهد.

در میان لیست راه چاره های مبارزه با ویروس کرونا، بعضی فناوری های نظارتی نیز وجود دارند که به نظر می رسد خیلی هم مفید فایده بوده اند. این فناوری ها شامل افزایش نظارت بر سلامت بیماران که ممکن است از منابع پزشکی دور مانده باشند؛ مثل چک کردن دمای بدن جمعیت مردم و پلت فرم های دیجیتال برای هماهنگی شفاف تر سازمان ها و بیمارستان ها در تهیه و تدارکات پزشکی.

در ماه جاری، شرکت Tencent تجهیزات مربوط به محاسبات پیشرفته را در اختیار پژوهشگران قرار داده تا برای یافتن درمان از این امکانات بهره ببرند. همچنین باید به بزرگ ترین تاکسی آنلاین چین به نام Didi اشاره کنیم که سرور های خود در اختیار افراد فعال در زمینه مبارزه با ویروس کرونا قرار داده است. همچنین شرکت های زیادی در حال مستقر کردن روبات ها برای کاهش تماس بین انسان ها هستند.

در همین زمینه، می توانیم به اقدامات یکی از شرکت های فعال در زمینه دلیوری غذا به نام Meituan Dianping اشاره کنیم. این شرکت روبات هایی را برای چندین رستوران در پکن به کار گرفته که غذا ها را از آشپزخانه به پیک های ارسال غذا و مشتریانی که منتظر دریافت سفارش خود هستند، می رسانند. این شرکت اعلام نموده در صورت موفقیت می خواهد این برنامه را در سایر شهر ها اجرا کند.

علاوه بر این، سایت JD.com که یکی از مهم ترین شرکت های تجارت الکترونیک چین به حساب می آید، اخیرا برای ارسال کالا ها به کارکنان مرکز بهداشت در شهر ووهان چین، از روبات های خودران استفاده نموده است. این روبات ها که شبیه اتومبیل های بسیار کوچکی هستند، مرتبا کالا های مختلفی را به مهم ترین بیمارستان ووهان در زمینه ویروس کرونا می رسانند. اگرچه جهت مورد نظر فقط حدود 600 متر است، اما به گفته مدیر این پروژه، همین اقدام هم در حفاظت از افراد تا حدی مثمر ثمر واقع می شود. او می گوید آن ها در عرض چهار روز توانسته اند الگوریتم های موردنظر را برای این کار توسعه دهند.

پهپاد ها و روبات ها با کرونا می جنگند

هنوز تعیین نیست که فناوری چقدر می تواند به کنترل ویروس که در حال حاضر حداقل 79 هزار نفر را در سرتاسر دنیا آلوده نموده و بیش از 3000 نفر را در سرزمین های اصلی چین کشته، یاری کند. اما پکن مدت هاست که فناوری را به عنوان ستون مهم رشد و توسعه در اولویت برنامه های خود قرار داده است و میلیارد ها دلار در قالب وام، یارانه و اوراق قرضه برای طراحی و پیشرفت فناوری هایی، چون هوش مصنوعی، وسایل نقلیه خودمختار بودجه نموده است و در واقع با این کار به رقابت با سیلیکون ولی یا دره سیلیکون در آمریکا پرداخته است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اوایل ماه جاری در این زمینه خاطرنشان کرد: مبارزه با بیماری همه گیر کرونا بدون حمایت از حوزه علم و فناوری امکان پذیر نیست. وی اضافه نمود: چین باید تحقیقات بالینی را در خصوص واکسن ها و دارو های ضد ویروسی اعمال کند و به موازات آن گزینه های خرید آنلاین را برای ده ها میلیون نفر که برای جلوگیری از شیوع بیماری در داخل خانه ماندگار شده اند، گسترش دهد.

وزارت علوم و فناوری چین نیز از بخش فناوری خواست یاری نموده و پیشنهاد داده که روبات ها، ماشین های غربالگری دما و دستگاه هایی را که می توانند به کاهش تماس انسان یاری نمایند، در مکان های عمومی مستقر نمایند.

دولت چین از روبات ها و هواپیما های بدون سرنشین برای ضدعفونی بیمارستان ها از راه دور، تحویل غذا و اعمال محدودیت های قرنطینه برای مبارزه با این ویروس کشنده نموده است. رسانه های دولتی چین گزارش داده اند که هواپیما های بدون سرنشین و روبات توسط دولت با هدف کاهش خطر انتقال فرد به فرد از این بیماری استفاده می شود.

پهپاد ها همه چیز را تحت نظارت قرار می دهند

گلوبال تایمز گزارش می دهد که بر اساس فیلم های منتشر شده، پهپاد ها با بلندگو هایی که روی آن ها نصب شده، افراد را در مناطق روستایی راهنمایی می نمایند تا به داخل مناطق زندگی خود برگردند. گفته می شود که مقامات از این فناوری برای نظارت و دستورات از راه دور به غیرنظامیان استفاده می نمایند.

همچنین گزارش ها حاکی از این است که پهپاد ها با استفاده از فناوری تصویربرداری حرارتی افراد دارای تب را از هوا شناسایی می نمایند. علاوه بر این، مقامات چینی به منظور مهار و جلوگیری از گسترش بیماری مرتبط با ویروس مرگبار کرونا، از هواپیما های بدون سرنشین به شهفرایندانی که از ماسک استفاده نمی نمایند، هشدار می دهند. به کارگیری تکنولوژی پیشرفته در مطلع سازی و یادآوری این بیماری خطرناک نشان دهنده این موضوع است که چینی ها برای کنترل و مهار این بیماری و کاهش شیوع آن در سراسر دنیا تمام کوشش خود را به کار گرفته اند.

مخازن کنترل از راه دور خیابان ها را ضدعفونی می نمایند

وسایل نقلیه بدون سرنشین و خودمختار، اعم از دریایی و زمینی، به دولت چین امکان می دهند تعداد افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند را کاهش دهد. مخازن کوچکی در خیابان های تایوآن در شمال چین توسط افرادی که لباس های مخصوص پوشیده بودند، تعبیه شده است که از راه دور کنترل می شوند. این مخازن می توانند مساحتی به ابعاد 50 هزار مترمربع را در طول یک ساعت ضدعفونی نمایند.

به گفته هو یونگی، معاون دبیرکل مجمع وسایل نقلیه بدون سرنشین استان شانشی، از چهارم فوریه این مخازن برای ضدعفومی و پیشگیری از بیماری کرونا تعبیه شده اند. این مخازن دو بار در روز در مکان های پرجمعیت و جا هایی که بیماری در آن ها گزارش شده است، کار و مواد ضدعفونی رها می نمایند.

پهپاد هایی که نور و غذا می برند

گفته می شود پهپاد ها برای پیمایش در محل های ساخت و ساز برای دو بیمارستان اورژانس در ووهان و تامین نور برای کارگران ساختمانی که در طول شب نیز کار می کردند، استفاده شده است. یکی از این بیمارستان ها 9 روزه ساخته شده است. به گزارش رویترز، از روباتی به نام بادام زمینی کوچک برای تهیه غذا به 300 مسافری که در یک پرواز آلوده مشکوک به بیماری کرونا هستند و در هتلی در یکی از شهر های چین قرنطینه شده اند، به کار گرفته شده است.

روبات هایی که در بیمارستان ها و خیابان ها کار می نمایند

چینی ها یک روبات با اسپری ضدعفونی را در خیابان ها به کار گرفته اند که مواد ضدعفونی را با شدت در هوا پخش می نمایند و بی شباهت به دستگاه هایی که برای سمپاشی مورد استفاده قرار می گیرند، نیستند. محققان دانشگاه سوچو در استان جیانگ سو در شرق چین سیستم جدیدی را در روبات های ضدعفونی نماینده تعبیه نموده اند که فرایند ضدعفونی نمایندگی را تقویت می نماید. گنگ چانگزینگ، عضو تیم تحقیق، در این مورد می گوید: ما با اسپری مایع ضدعفونی نماینده ای را آزمایش نموده ایم که ثابت کرد با یاری روش جدید، میزان کلر موجود در هوا افزایش یافته و احتمال انتقال ویروس کاهش می یابد. سمپاش روباتیک را می توان از راه دور کنترل کرد و دامنه دستگاه های اسپری آن می تواند به 30 متر برسد.

به گفته محققان، این روبات می تواند تا هفت کیلومتر در ساعت حرکت کند و ویروس را در مساحتی بیش از 40 هزار متر مربع از بین ببرد. این روبات ضدعفونی نماینده به اندازه کافی باریک است که بتواند در مجتمع های مسکونی، ایستگاه های اتوبوس، اماکن ساختمانی و گاراژ های پارکینگ زیرزمینی مانور دهد.

علاوه بر این، در بیمارستان ها از روبات هایی استفاده می شود که برای بیماران قرص و غذا می برند. آن ها با دریافت دستور غذایی و ساعت قرص هایی که بیماران باید بخورند، این مواد را در بیمارستان حمل می نمایند تا آن را به در اتاق بیمار مورد نظر برسانند. در این صورت تماس افراد به حداقل خود می رسد.

همچنین روبات های خودمختاری که مجهز به فناوری ضدعفونی فرابنفش هستند، در بیمارستان های چین به استخدام درآمده اند. این روبات ها نور فرابنفش را از یک ستون لامپ در بالای پایه چرخدار خود ساطع می نمایند که این نور خاصیت میکروب کشی دارد و ویروس ها و باکتری های موجود در هوا را از بین می برند.

یک شرکت دانمارکی به نام UVD Robots این روبات ضدعفونی نماینده را ساخته است. این فناوری قبلا روی ویروس سارس که شباهت هایی با کرونا دارد، اثبات شده است.

به طور کلی، روبات ها در بیمارستان های چین کاربرد های دیگری مانند تغذیه بیماران و انتقال زباله های آن ها نیز دارد. همچنین روبات هایی با قابلیت فراوری پرتو های ماورای بنفش اتاق ها، تجهیزات و هواپیما هایی که قصد پرواز از چین به مقصد فرودگاه بین المللی لس آنجلس را دارند، پاکسازی و گندزدایی می نمایند.

هوش مصنوعی همه چیز را تحت نظر قرار می دهد

همانند بسیاری از حوزه های دیگر، هوش مصنوعی در مبارزه با ویروس کرونا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این فناوری می توان برای شناسایی شیوع بیماری و همچنین پیش بینی ماهیت شیوع آن استفاده کرد. استارت آپ کانادایی با نام BlueDot از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای شناسایی شیوع ویروس کرونا حتی قبل از اعلام مقامات چینی استفاده کرد. الگوریتم هوش مصنوعی برای پیش بینی شیوع، منابع متعددی از جمله گزارش های خبری، رسانه های اجتماعی و اسناد دولتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

حتی از هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس کرونا در سی تی اسکن ها استفاده می نمایند. Infervision یک شرکت توسعه دهنده هوش مصنوعی است که در ماه گذشته یک راه چاره جدید ارائه داد. این فناوری به پزشکان متخصص یاری می نماید تا این بیماری را به طور مؤثر تشخیص دهند و بر آن نظارت نمایند. شیوع این ویروس فشار زیادی به بخش های تصویربرداری وارد نموده است، به طوری که اکنون روزانه بیش از هزار پفراینده در حال مطالعه است. بیماران و پزشکان به طور معمول باید برای رسیدن به نتایج سی تی اسکن چند ساعت صبر نمایند، اما هوش مصنوعی Imfervision سرعت این کار را به شدت افزایش داده است.

کنفرانس ویدیویی برای تشخیص بیماری

محققان یک برنامه مراقبت و تشخیص از راه دور توسعه داده اند که امکان معاینه و به کارگیری اقدامات مراقبتی برای افراد مبتلا به کرونا را از راه دور فراهم می نماید. این پژوهشگران با نصب تجهیزات شبکه ارتباطی نسل پنجم یا 5G در بیمارستان دانشگاه سیشوان واقع در غرب چین توانستند اولین مورد تشخیص کرونا از راه دور را انجام دهند. قرار است این فناوری به زودی در سایر بیمارستان های چین نیز به کار گرفته شود.

چت بات هایی که ترس بیماران را کم می نمایند

چت بات ها برنامه های کامپیوتری هستند که برای شبیه سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر به وسیله صدا یا متن طراحی می شوند. تعداد زیادی از شرکت های فنی فعال در حوزه سلامت، نرم افزار های خود را به روزرسانی کردند تا چت بات هایی را بسازند که امکان آنالیز ابتلا به ویروس کرونا را پیش از مراجعه کاربران به بیمارستان فراهم می نمایند. این چت بات ها امکان شناسایی زودهنگام علایم کرونا و اجتناب از مراجعات غیرضروری به پزشک را فراهم می نمایند.

یک برنامه مراقبتی با نام 98 point 6 در ماه ژانویه چت باتی را برای اطلاع از ابتلا به ویروس کرونا عرضه کرد و تا به امروز الگوریتم مورد استفاده در آن را بر اساس علایم این بیماری به روز رسانی نموده است. در حال حاضر چت بات های هوشمند به منظور پاسخگویی به سوالات مرتبط با کرونا با عموم مردم در ارتباط هستند. شرکت Haptik یکی از این چت بات های هوشمند را که nCov Helpdesk نام دارد آموزش داده و به وسیله پلت فرم واتس اپ در اختیار عموم قرار داده است تا به پرسش های کاربران در رابطه با ویروس کرونا پاسخ داده و اطلاعات به روز را در اختیار آن ها قرار دهد.

فناوری های پوشیدنی بر بیماران کرونایی نظارت می نمایند

مرکز بالینی سلامت عمومی شانگ های به منظور کاهش گسترش کرونا در چین از حسگر های پوشیدنی به منظور اندازه گیری دمای بدن بیماران استفاده می نماید. این حسگر ها به بدن بیمار متصل می شوند و اطلاعات مربوط به دمای بدن وی را به طور مستمر و به صورت لحظه ای برای متخصصان ارسال می نمایند. این فناوری در چهار بیمارستان دیگر چین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بیمارستان شانگ های اعلام نموده است که به زودی از حسگر های دیگر برای اندازه گیری ضربان قلب و شرایط تنفس بیماران استفاده خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 150

به "کرونا زیر ذره بین فناوری های چینی ، نوآوری هایی که با این ویروس می جنگند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا زیر ذره بین فناوری های چینی ، نوآوری هایی که با این ویروس می جنگند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید